Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.
Oma perustuslaki

Kirja: Melli, Aleksander: Lapsihallitus. Tammi 2008. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä perustetaan henkilökohtainen, kuvitteellinen minivaltio ja laaditaan sille perustuslaki. Tehtävän tarkoituksena on vapaaseen ideointiin ja luovuuteen kannustaminen omakohtaisen aiheen ja huumorin kautta.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanat: laki, perustuslaki, lainsäädäntö, politiikka, valtio, yhteiskuntaoppi, luova kirjoittaminen, huumori, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus
Kokeile tosi-tv -käsikirjoittamista

Kirja: Melli, Aleksander: Lapsihallitus. Tammi 2008. Kirjan tiivistelmä
Luovan kirjoittamisen tehtävä. Tehtävässä pohditaan tosi-tv-ohjelmien luonnetta ja merkitystä sekä kokeillaan oman ohjelman ideointia. Tavoitteena on huomata tosi-tv:n merkitys mediatodellisuutemme rakentajana sekä perehtyä käsikirjoittajan rooliin luovan kirjoittamisen keinoin. Tehtävää voi varioida kuvaamalla tosi-tv -materiaalia.
Tehtävän kesto: 2-4 oppituntia
Hakusanat: televisio, tosi-tv, mediakasvatus, käsikirjoittaminen, ohjelmaformaatti, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus
Jääkiekkokentällinen

Kirja: Vuorela Seita, Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä pohditaan teoksen henkilöhahmojen roolia ja suhteita leikitellen eri tekstilajeilla. Millaisen jääkiekkokentällisen saisi Lumi-kirjan hahmoista? Kuinka kirjaa voisi esitellä urheilutermein? Urheilua seuraavat voivat soveltaa tietämystään uudella tavalla, ja urheilua vähemmän seuraavat voivat harjoitella ns. urheilujargonia. Tavoitteena on huomata, kuinka tekstin sanasto ja lauserakenteet vaihtelevat viestintätilanteen mukaan.
Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia
Hakusanat: henkilöhahmot, urheilu, jargon, jääkiekko, tekstilaji, sanasto, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Satu omasta elämästä

Kirja: Vuorela Seita, Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä kirjoitetaan satu oman elämän pohjalta. Tavoitteena on löytää kirjoittamiseen henkilökohtainen näkökulma ja motivaatio, mutta samalla etäännyttää omia kokemuksia tekstissä fiktion keinoin.
Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia
Hakusanat: satu, satuolento, omaelämäkerrallisuus, etäännyttäminen, luova kirjoittaminen, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Cluedo 2.0

Kirja: Jukka-Pekka Palviainen: Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta. Karisto Oy. 2017. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä kokeillaan salapoliisitarinan ideointia ja perehdytään dekkarin perusaineksiin. Tavoitteena on pelillistää kirjoittamista ja löytää toimivia, leikkimielisiä keinoja, joilla luovassa kirjoittamisessa pääsee luontevasti vauhtiin.
Tehtävän kesto: 2-4 oppituntia
Hakusanat: salapoliisit, Cluedo, novelli, dekkari, mysteeri, ympäristörikos, yhteisöllinen kirjoittaminen, luova kirjoittaminen, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit
Uudenlaisia salapoliishahmoja yhdessä kirjoittaen

Kirja: Jukka-Pekka Palviainen: Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta. Karisto Oy. 2017. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä keksitään ryhmäkirjoittamisena uusia salapoliisihahmoja. Tehtävä sopii leikkimielisen luonteensa takia hyvin ryhmäyttämiseen tai luovan kirjoittamisen alkulämmittelyksi.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanat: salapoliisit, henkilöhahmo, päähenkilö, dekkari, huumori, yhteisöllinen kirjoittaminen, luova kirjoittaminen, tekstin muokkaus, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit
Värikäs runoklubi

Kirja: Minna Lindeberg: Aimo ja Unto. Schildts & Söderströms 2012. Kuvakirja. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä kirjoitetaan kirjan kuvituksiin ja niiden herättämiin tunteisiin liittyvä runo, joka esitetään pareittain runoklubilla. Kuulijat arvioivat runojen herättämiä kokemuksia värikorteilla.
Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia
Hakusanoja: piirtäminen, runot, kirjoittaminen, esiintyminen, parityöskentely, kokemukset
Ikäryhmät: 1.–2. luokka / 3.–4. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Vanhemmatkin ovat niin erilaisia

Kirja: Annika Sandelin: Yokon yökirja. Teos, 2015. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä haastatellaan omia vanhempia/huoltajia ja tuodaan esiin vanhempien erilaisuuksia. Aiheesta keskustellaan ryhmissä ja lopuksi tuotetaan posterit.
Tehtävän kesto: n. 2 oppituntia
Hakusanoja: vanhemmat, huoltajat, erilaisuus, perhe, tavat, ryhmätyö, vuorovaikutus
Ikäryhmät: 5.–6. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit
Nyt tehdään tunnedraamaa!

Kirja: Essi Kummu & Marika Maijala: Puhelias Elias. Tammi 2012. Kirjan tiivistelmä
Kirjan pohjalta tutustutaan erilaisiin tunteisiin ja niiden käsittelyyn. Erilaisia tunteita tuodaan esille, kerrotaan omia kokemuksia sekä kuvataan tilanteita, missä syntyy erilaisia tunteita. Harjoitellaan tunnetaitoja ja opetellaan, että erilaiset asiat herättävät erilaisia tunteita eri ihmisissä. Tärkeää on myös oppia, että jokaisen kokemat tunteet ovat hyväksyttyjä ja aitoja.
Hakusanoja: tunteet, yksinäisyys, ystävyys, ikävä, ilo, suru, pelko, jännitys, kaipaus, kuva¬taide, äidinkieli, draama, kirjoittaminen, uskonto
Ikäryhmät: 1.–2. luokka / 3.–4. luokka
Asiasanat: Tunteet
Merirosvot merellä

Kirja: Riina Katajavuori ja Christer Nuutinen: Sumusaaren merirosvo. Karisto 2015. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tutkitaan kirjan tarinaa ja tunnelmia äänimaisemakorttien avulla. Inspiraationa käytetään meridokumentteja ja merirosvolauluja.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanoja: äänet, reaktiot, meri, vesisöt, luonto, musiikki
Ikäryhmät: 1.–2. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Tunteet
Sivu 3 / 17