Kirja: Riina Katajavuori ja Christer Nuutinen: Sumusaaren merirosvo. Karisto 2015. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tutkitaan kirjan tarinaa ja tunnelmia äänimaisemakorttien avulla. Inspiraationa käytetään meridokumentteja ja merirosvolauluja.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanoja: äänet, reaktiot, meri, vesisöt, luonto, musiikki
Tehtävänanto: Orientaationa tehtävään voisi olla esimerkiksi lyhyehkön merellisen opetusohjelman katsominen, meren äänten tai merirosvoaiheisten lastenlaulujen kuunteleminen tai merellisten luontokuvien katsominen. Meridokumentteja löytyy esimerkiksi Yle Areenasta:
Mielenrauhaa luonnosta: Meri https://areena.yle.fi/1-3445429
Mielenrauhaa luonnosta: Meri 2 https://areena.yle.fi/1-3445433
Merirosvolauluja löytyy musiikin oppikirjoista tai Youtubesta:
Fröbelin palikat: Me merirosvot https://youtu.be/t21fdTowogQ Lauluyhtye Jungmannit: Hurja merirosvo https://youtu.be/IZtIjez_ns4
Tämän jälkeen jaetaan luokka kahteen ryhmään. Ryhmät miettivät erilaisia ääniä: toinen ryhmä merellistä äänimaisemaa ja toinen merirosvoihin liittyviä ääniä. Äänistä piirretään ja askarrellaan kuvakortteja. Kortteihin voi kirjoittaa lyhyitä huudahduksia, kuten ”Argh!”, ”Iik!”, ”Loiskis!” ja niin edelleen. Askartelussa voi käyttää erilaisia materiaaleja. Askartelun aikana voidaan taustamusiikkina kuunnella vaikkapa rauhoittavia meren ääniä -CD:ltä (valaiden ääntelyä, lokkien kirkunaa ynnä muuta).
Kun kortit ovat valmiit, aletaan lukea tarinaa. Opettaja näyttää kirjaa dokumenttikameralla samalla kun lukee, jotta oppilaat näkevät kirjan kuvat. Tarinan lukemisen aikana nostetaan ylös kulloiseenkin kohtaan sopiva kuvakortti. Äänen tuottaja sovitaan etukäteen ennen lukemisen aloittamista: ääniefektin voi toteuttaa joko opettaja tai joku oppilas vuorollaan.
Lukemisen jälkeen keskustellaan tarinasta ja sen henkilöhahmoista. Tarina luetaan uudestaan lukuteatterina siten, että kaikilla oppilailla on joku äänen tuottamistehtävä.
Vinkki! Katso myös aiheeseen liittyvä tehtävä Meren ääniä.
Laatija: Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaopiskelijat,
Turun OKL, Rauman kampus
Ikäryhmät: 1.–2. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Tunteet