Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.
Kuka täällä asuu?

Kirja: Riina Katajavuori: Mennään jo naapuriin. Tammi, 2017. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä käydään läpi eri kansallisuuksien tervehdyksiä , suunnitellaan kirjasta ammentava kenkälaatikkokoti ja kirjoitetaan siihen liittyvä tarina.
Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia
Hakusanoja: kohtaaminen, keskustelu, askartelu, kuvataide, kirjoittaminen
Ikäryhmät: 1.–2. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Suhtautumistapoja Neljän tuulen paidasta

Kirja: Esko-Pekka Tiitinen: Neljän tuulen paita. Kustannusosakeyhtiö Aula & Co. 2016. Kirjan tiivistelmä
Kirja luetaan itsenäisesti ennen tehtävän tekemistä, tai opettaja voi ohjeistaa lukemista. Tehtävän tavoitteena on saada oppilaat pohtimaan pakolaisuutta ja monikulttuurisuutta, sekä ihmisten suhtautumistapoja niihin. Oppilas oppii tunnistamaan ja näkemään rasistiset ilmaukset ja kommentit, jotka loukkaavat toista. Kirjaa käytetään monella tavalla: siitä etsitään erilaisia ilmauksia apukysymysten avulla ja lopulta sen pohjalta rakennetaan näytelmä.
Tehtävän kesto on noin kolme oppituntia.
Hakusanoja: draama, rasismi, kunnioitus
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Perehdytään pakolaisuuteen

Kirja: Esko-Pekka Tiitinen: Neljän tuulen paita. Kustannusosakeyhtiö Aula & Co. 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä luetaan kirjaa samassa tahdissa ja lukemista tuetaan lukupäiväkirjan avulla. Lukemisen jälkeen ilmiötä lähestytään monialaisen tiedonhaun ja perehtymisen kautta, ja lopuksi oppilaat tekevät aiheesta posterit.
Kesto: Lukeminen ja lukupäiväkirja kaksi viikkoa sekä posterin teko noin 3–4 tuntia.
Hakusanoja: monialaisuus, tiedonhaku, lukupäiväkirja, monikulttuurisuus
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Kartalla pakolaisuudesta

Kirja: Esko-Pekka Tiitinen: Neljän tuulen paita. Kustannusosakeyhtiö Aula & Co. 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävää varten oppilaat ovat lukeneet kirjan, mutta tehtävää voi hyödyntää myös lukuprosessin aikana. Tehtävässä hahmotetaan kehollisesti oppilaiden omia taustoja ja juuria ja lähestytään sitä kautta kirjan henkilöiden maailmaa. Kirjan maailman kautta avataan ovia myös toisiin samasta teemasta kirjoitettuihin kirjoihin.
Tehtävän kesto on noin 2-n tuntia, riippuen kokonaisuuden laajuudesta.
Hakusanoja: kartta, synnyinmaa, kotimaa, monialainen oppimiskokonaisuus, äidinkieli, maantieto, yhteiskuntaoppi, historia, uskonto, et, käsityö, tekninen, tekstiili, kuvaamataito
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Yhdessä erilaisuutta pohtimaan

Kirja: Esko-Pekka Tiitinen: Neljän tuulen paita. Kustannusosakeyhtiö Aula & Co. 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävää varten oppilaat ovat lukeneet kirjan itsenäisesti. Ilmiötä käsitellään käsitteiden kautta visualisoimalla. Tehtävä on toiminnallinen ja oppilaat pääsevät keskustelemaan käsitteistä eri ryhmissä.
Tehtävän kesto: 3-5 oppituntia, riippuen ryhmien määrästä
Hakusanoja: käsite, ajatuskartta, kansalaisuus
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Ylävaaran kaupunki Pekon silmin

Kirja: Esko-Pekka Tiitinen: Neljän tuulen paita. Kustannusosakeyhtiö Aula & Co. 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävää varten oppilaat ovat lukeneet kirjan itsenäisesti, ja kirjan pohjalta lähestytään pakolaisuuden teemaa karttatehtävän avulla. Tehtävä voidaan tehdä perinteisesti kyniä ja paperia käyttäen, mutta myös tietokoneella.
Tehtävän kesto: n. 3 oppituntia
Hakusanoja: kartta, kuvataide, yhteiskuntaoppi
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Keskustelua pakolaisuudesta draaman keinoin

Kirja: Sisko Latvus: Kaukana omalta maalta. WSOY 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävää varten oppilaat ovat lukeneet kirjan itsenäisesti, ja kirjaa käytetään kahdella tavalla. Sen pohjalta keskustellaan pakolaisuudesta, ja keskustelun jälkeen kirjan pohjalta tehdään draamaharjoitus.
Tehtävän kesto: Tunnilla tehtävän kesto on 1-2h. (+kotona/koulussa lukemiseen käytetty aika)
Hakusanoja: draama, eläytyminen, ryhmätyöskentely, yhteistyö, improvisaatio, reaktiot
Ikäryhmät: 5.–6. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Kalasta sähköposti

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä on tarkoitus tunnistaa huijaussähköpostiviestistä epäilyttäviä kohtia, jotka voisivat paljastaa sen huijaus/kalasteluviestiksi. Kirjassa on esitelty ”vedenmyyjä-huijari”, joka myy vettä epärehellisesti ihmisille. Tämä tehtävä liittyy nykypäivänä kohdattaviin huijausyrityksiin.
Tehtävän kesto: 30-45min
Hakusanoja: kalastelu, huijaus, kalastelusähköposti, huijausviesti, huijaussähköposti, tietosuoja, sähköposti, äidinkieli, tietotekniikka, yhteiskuntaoppi
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Ohjelmoinnin harjoittelua

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – Niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tehdään ohjelmointiharjoituksia, joihin sisältyy tarinan ymmärtäminen ja siirtäminen pelimaailmaan.
Tehtävän kesto: 3 – 6 tuntia (riippuen,montako harjoitusta tehdään ja erityisesti paljonko tehdään harjoitusta nr. 4.)
Hakusanoja: lumi, kylmyys, kohtaaminen, interaktio, peli, ohjelmointi, matematiikka, tietojenkäsittely, tietotekniikka, äidinkieli
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Nettisivun luonti: arvostelu North End -kirjasta

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – Niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tehdään WordPress -nettisivulle arvostelu kirjasta NORTH END – Niskaan putoava taivas.
Tehtävän kesto: n. 3 tuntia eli 4 oppituntia.
Hakusanat: Ilmastonmuutos, nettisivu, verkkosivu, internet, kirja-arvostelu, tietotekniikka, ATK, äidinkieli
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Sivu 4 / 17