Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.
Ilmastonmuutos nyt

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä opetellaan tiedonhakua ja esityksen tekoa ja esittämistä esim. PowerPoint tai Prezi työkaluilla. Tarkoituksena on virittää luokassa keskustelua ilmastonmuutos-teemasta. Kirja tarjoaa sopivan viitekehyksen/johdannon aiheeseen.
Tehtävän kesto: n. 1,5 h
Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmaston lämpeneminen, kasvihuoneilmiö, Pohjois-Atlantin Oskillaatio, tietotekniikka, viestintätekniikka, äidinkieli, ympäristöoppi, biologia, maantiede, elämänkatsomustieto.
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Excel -harjoitus: Ilmastonmuutos North Endissä

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Opetellaan exelin käyttöä ilmastonmuutokseen liittyen. Oleellisena on huomata kuinka Excel -kuvaajat pystyvät tehokkaasti esittämään kirjassa esintyneen Pohjois-Atlantin Oskillaation.
Tehtävän kesto: n. 1 h
Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmaston lämpeneminen, ilmaston kylmeneminen pohjoisessa, Pohjois-Atlantin Oskillaatio, tietotekniikka, viestintätekniikka, matematiikka, fysiikka ja kemia.
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Aikajana Teemestarin kirjan tapahtumista

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävänä on laatia aikajana kirjan tapahtumista ja siitä, mitä on tapahtunut entismaailmassa ja hämärän vuosisadalla. Tehtävä opettaa hyödyntämään taulukoitujen tietojen käyttöä visuaalisen aikajanan luomisessa ja tekijänoikeusvapaan materiaalin käyttöä, mutta haastaa myös pohtimaan ilmastonmuutokseen vaikuttavia seikkoja.
Tehtävän kesto: Kirja pitää olla luettuna ennen tehtävän tekemistä. Aikajanan laatimiseen menee arviolta 1-2 oppituntia
Hakusanoja: tietotekniikka, historia, maantieto, aikajana, tekijänoikeudet, Knightlab
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Kuka hän on? Oikea vai väärä?

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Kirjan hahmoista on kolme vihjekorttia. Korteissa on hahmojen tuntomerkkejä, paikkoja, tapahtumia, ominaisuuksia, taitoja, joiden avulla hahmon voi tunnistaa. Yksi hahmoista on kuitenkin väärällä identiteetillä, hän ei esiinny kirjassa. Tehtävänä on löytää oikeat hahmot ja tunnistaa väärä hahmo.
Vihjekortit on tallennettu tekstimuodossa QR-koodeihin, jolloin ne voi lukea vain matkapuhelimen tai tabletin kameralla. Oppilas voi tehdä QR-koodeja myös lisää.
Hakusanoja: QR-koodi, matkapuhelin, tietotekniikka, mobiililaitteet
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Tulevaisuus ilmastonmuutoksen jälkeen

Kirja: Helena Waris: Linnunsitoja. Otava 2017. Kirjan tiivistelmä
Tunnilla käydään itsenäisen pohdinnan ja ryhmäkeskustelun avulla läpi ilmastonmuutokseen ja pakolaisuuteen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi harjoitellaan ajatusten vaihtoa ja fiktiivisen tekstin ymmärtämistä yhteiskunnallisena kannanottona tai metaforana.
Tehtävän kesto: 75 min
Hakusanat: draama, pakolaisuus, ilmastonmuutos, äidinkieli, dystopia
Ikäryhmät: Lukio
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Kuvitteellisten sanomalehtien laatiminen pohjautuen teoksen Kodittomien kaupunki maailmaan

Kirja: Annika Luther: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävänä on laatia sanomalehtitekstejä Kodittomien kaupunki -kirjan kuvitteelliseen dystopiaan pohjautuen. Tarkoitus on tarkastella kriittisesti kirjan maailmaa ja pohtia sen mahdollisia ongelmia. Samalla harjoitellaan ryhmätyötaitoja, tekstilajeja, kirjoittamista, sanomalehden rakennetta ja mahdollisesti myös TVT-taitoja. Tehtävässä voidaan ylittää oppiainerajat esimerkiksi tekemällä yhteistyötä kuvaamataidon, biologian tai kielten opettajien kanssa.
Tehtävän kesto: 75 min x 2–3
Hakusanat: ilmastonmuutos, pakolaisuus, ympäristö, kestävä kehitys, tulevaisuus, äidinkieli, dystopia, yhteiskunta, tekstilajit, uutinen, pääkirjoitus, mielipidekirjoitus, artikkeli, mainos, sanomalehti, ryhmätyötaidot
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus
Oman kirjan luominen Linnunsitojan maailmasta

Kirja: Helena Waris: Linnunsitoja. Otava 2017. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän tarkoituksena on yhteisen tulkinnan luominen Helena Warisin Linnunsitojasta (2017) Book Creator -sovelluksen avulla. Jos oppilailla ei ole käytössä iPadeja, tehtävän voi yhtä hyvin tehdä tietokoneella tai käsin vihkoon. Tehtävässä eläydytään yhdessä kirjaan ja mietitään juonen kehittymistä ensin kirjan puolivälissä ja sitten kirjan päätyttyä. Tehtävissä oppilaat pääsevät käyttämään luovuuttaan monipuolisesti ja valitsemaan mieleisiään työtapoja. Tehtävässä käytetään kuvia, tekstiä ja omia piirustuksia.
Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia
Hakusanat: ilmastonmuutos, dystopia, ekokatastrofi, Book Creator, draaman kaari, tulkinta
Ikäryhmät: 8.–9. luokka / Lukio
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Kirje kodittomien kaupungista

Kirja: Annika Luther: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä harjoitellaan kirjeen kirjoittamista. Oppilaat kehittyvät luovassa kirjoittamisessa ja oppivat kirjeen tekstilajia. Lisäksi oppilaat tutustuvat ilmastonmuutokseen ilmiönä.
Tehtävän kesto: 1−2 oppituntia
Hakusanat: kirje, luova kirjoittaminen, askartelu, äidinkieli
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit
Näytellen ilmastonmuutosta pakoon

Kirja: Luther, Annika: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä harjoitellaan tv-uutisen tekemistä ja haastattelemista. Oppilaat tutustuvat tv-uutiseen tekstilajina sekä harjoittelevat näytelmän esittämistä haastattelun kirjoittamista. Oppilaat tutustuvat myös ilmastokatastrofiin toiminnallisesti.
Tehtävän kesto: 1−3 oppituntia
Hakusanat: näytelmä, draama, pakolaisuus, evakko, katastrofi, vedenpaisumus, ilmiöoppiminen
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Uusi asukas North Endissä

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävä sisältää henkilösuhteiden analyysin harjoittelua sekä ideointia ryhmässä ja luovaa kirjoittamista. Tehtävien tavoitteena on kehittää sekä analysointitaitoa että luovaa tuottamista. Arvioitu kesto: 1 oppitunti.
Hakusanat: ilmastonmuutos, henkilösuhteet, ideointi, analyysi, luova kirjoittaminen, äidinkieli
Ikäryhmät: 7.–8. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Sivu 2 / 7