Kirja: Annika Luther: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä harjoitellaan kirjeen kirjoittamista. Oppilaat kehittyvät luovassa kirjoittamisessa ja oppivat kirjeen tekstilajia. Lisäksi oppilaat tutustuvat ilmastonmuutokseen ilmiönä.
Tehtävän kesto: 1−2 oppituntia
Hakusanat: kirje, luova kirjoittaminen, askartelu, äidinkieli
Lyhyt kuvaus kirjasta: Teos on dystooppinen kuvaus lähitulevaisuudesta, jossa ilmastonmuutos on muokannut koko maailmaa: valtaosa mantereista on jäänyt meren alle. Päähenkilö Lilja pakenee tarkoin vahditusta Jyväskylästä Halsingihiin – entiseen Helsinkiin – löytääkseen biologisen äitinsä.
Tausta tehtävälle: Ennen tehtävää oppilaat ovat lukeneet Kodittomien kaupunki -teoksen.
Tehtävä
Sassa jäi Helsinkiin hyökyaaltojen iskiessä kaupunkiin. Vuosien ajan Sassa kuvitteli, että hän on menettänyt tyttärensä. Teoksen luvussa 35 (sivulla 206 vuoden 2011 painoksessa) Sassa antaa Liljalle kirjan muotoisen paketin, johon hän sanoo kirjoittaneensa Liljalle jotakin.
Kuvittele, mitä Sassa on halunnut sanoa tyttärelleen. Kirjoita itse kirje, jossa Sassa kertoo elämästään uudistuneessa Halsingihissa. Voit kirjoittaa kirjeessä esimerkiksi seuraavista asioista:
- Mitä Sassa pelkäsi Liljalle tapahtuneen?
- Millaisesta elämästä Sassa haaveili tyttärensä kanssa?
- Mitä Sassa on tehnyt Halsingihissa?
- Mitä uusia havaintoja Sassa on tehnyt työssään?
- Keihin Sassa on tutustunut Liljan katoamisen jälkeen?
- Mitä Sassa ajattelee Halsingihin uusista asukkaista?
Lisätehtävä:
Nopeat kirjoittajat voivat askarrella kirjeestään autenttisemman näköisen erilaisilla askarteluvälineillä. Oppilaat voivat esimerkiksi tahrata paperiaan kahviroiskeilla tai askarrella kirjeelleen kirjekuoren.
Työkalut:
Kirjeen voi kirjoittaa joko tietokoneella tai käsin. Käsin kirjoitettaessa opettaja voi tuoda oppitunnille esimerkiksi kirjepaperia tavallisen konseptipaperin sijaan. Lisätehtävää varten opettaja tuo luokkaan myös erilaisia askarteluvälineitä.
Laatija: Äidinkielen ja kirjallisuuden opetusharjoittelijat, OKL, Turun yliopisto 2017.
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit