Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Opetellaan exelin käyttöä ilmastonmuutokseen liittyen. Oleellisena on huomata kuinka Excel -kuvaajat pystyvät tehokkaasti esittämään kirjassa esintyneen Pohjois-Atlantin Oskillaation.
Tehtävän kesto: n. 1 h
Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmaston lämpeneminen, ilmaston kylmeneminen pohjoisessa, Pohjois-Atlantin Oskillaatio, tietotekniikka, viestintätekniikka, matematiikka, fysiikka ja kemia.
Tehtävänanto: Lue kirjasta alkuteksti ja kappale 11 saadaksesi käsityksen kuinka suuri muutos ilmastossa on tapahtunut Pohjois-Atlantin oskillaation seurauksena.
Tutustukaa yksin tai ryhmässä Excel ohjelmistoon ja sen mahdollisuuksiin kuvata Pohjois-Atlantin oskillaatio (NAO), joka on kirjan mukaan tapahtunut ennen vuotta 2030.
Tarkoituksena on tehdä kaksi taulukkoa Exceliin. Ensimmäinen kuvaa kesien lämpenemisen ja talvien kylmenemisen vuodesta 2010 vuoteen 2060 siten, että taulukkoon on merkitty kaikki kymmenvuodet väliltä 2010 – 2060 (2010, 2010, 2030 jne). Toiseen taulukkoon merkitään kesien ja talvien sademäärät samoille vuosille kuin lämpötilat. (Luvut saat tehtäväannon lopussa)
Ensimmäiseen taulukkoon merkitään siis lämpötilat (C°) heinäkuun ja tammikuun osalta kyseisille vuosille.
Toiseen taulukkoon merkitään siis sademäärät (mm) heinäkuun ja tammikuun osalta kyseisille vuosille.
Käytä Excelin taulukkoja hyväksesi ja esitä luvut viivadiagrammina. (Voit kokeilla myös muita kuvaustapoja). Huomaa miten diagrammien avulla voit tuoda esille ilmastonmuutoksen voimakkuuden.
Pohjois-Atlantin oskillaatio aiheuttaa kesien lämpenemisen ja talvien kylmenemisen seuraavasti;
Tässä raakaluvut annettavaksi oppilaille:
Heinäkuun keskilämpötila (C°): 2010: 17, 2020: 18, 2030: 30, 2040: 31, 2050: 29, 2060: 30
Tammikuun keskilämpötila (C°): 2010: -10, 2020: -10, 2030: -25, 2040: -25, 2050: -26, 2060: -25
Heinäkuun sademäärä (mm): 2010: 46, 2020: 50, 2030: 100, 2040: 110, 2050:115, 2060: 120
Tammikuun sademäärä (mm): 2010: 43, 2020: 47, 2030: 150, 2040: 160, 2050: 155, 2060: 165
Tässä luvut tiedostona, jonka voi jakaa oppilaille: lämpotilat ja sademäärät
A) Oppilaiden tehtävänä on tehdä taulukot ja kuvaajat Exceliin
Tämän tyyliset taulukot pitäisi tulla lopputuloksena:
Tämän tyyliset kuvaajat tulisi saada lopputuloksena:
B) Kokemattomammalle oppilasryhmälle opettaja voi tehdä taulukot valmiiksi Exceliin seuraavasti:
Laatija: Helsingin yliopiston Kasvatustieteellinen tiedekunta, tietojenkäsittelytieteen opettajaopiskelijat 2017
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos