Materiaalipankki

Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.


Löytyi 161 kpl materiaaleja.
Sivu 6 / 17

Toimivaa maailmaa luomassa

Ready player one

Kirja: Cline, Ernest: Reader Player One.  Gummerus 2012. Kirjan tiivistelmä

Tehtävissä pohditaan ilmastonmuutosta fiktiivisessä ja todellisessa maailmassa. Oppilaat työskentelevät ryhmissä, kehittävät ratkaisuja ilmastonmuutoksen luomiin haasteisiin, koostavat esityksen ja luovat oman fiktiivisen ihannemaailman.

Tehtävän kesto: 2 x 75 min

Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmasto, ympäristö, ympäristövalistus, kestävä kehitys, ryhmätyö, esitelmä, dystopia, utopia

Ikäryhmät: /

Lue lisää »

Kuvitteellisten sanomalehtien laatiminen pohjautuen teoksen Kodittomien kaupunki maailmaan

Annika Luther: Kodittomien kaupunki

Kirja: Annika Luther: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä

Tehtävänä on laatia sanomalehtitekstejä Kodittomien kaupunki -kirjan kuvitteelliseen dystopiaan pohjautuen. Tarkoitus on tarkastella kriittisesti kirjan maailmaa ja pohtia sen mahdollisia ongelmia. Samalla harjoitellaan ryhmätyötaitoja, tekstilajeja, kirjoittamista, sanomalehden rakennetta ja mahdollisesti myös TVT-taitoja. Tehtävässä voidaan ylittää oppiainerajat esimerkiksi tekemällä yhteistyötä kuvaamataidon, biologian tai kielten opettajien kanssa.

Tehtävän kesto: 75 min x 2–3

Hakusanat: ilmastonmuutos, pakolaisuus, ympäristö, kestävä kehitys, tulevaisuus, äidinkieli, dystopia, yhteiskunta, tekstilajit, uutinen, pääkirjoitus, mielipidekirjoitus, artikkeli, mainos, sanomalehti, ryhmätyötaidot

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Erilaisia maahanmuuttajia: henkilöhaastattelun kirjoittaminen tai videoiminen

Lumi

Kirja: Vuorela Seita, Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä pohditaan, miten maahanmuuttajien erilaiset taustat vaikuttavat Suomeen sopeutumiseen. Tavoitteena on ymmärtää maahanmuuton moninaisuutta. Tehtävässä harjoitellaan kirjoitetun tai videoidun mediatekstin tuottamista. Kesto 1–2 oppituntia.

Tehtävän kesto: 1–2 oppituntia

Hakusanat: monikulttuurisuus, pakolaisuus, maahanmuuttaja, kulttuuri, sopeutuminen, haastattelu, äidinkieli, tietotekniikka

Ikäryhmät:
Asiasanat:

Lue lisää »

Eläytymistä toisen asemaan kirjallisuuden avulla

Lumi

Kirja: Vuorela Seita, Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä

Oppitunnin tarkoituksena on pohtia asioita toisen henkilön näkökulmasta kaunokirjallista teosta apuna käyttäen. Oppitunnilla pohditaan pakolaisuutta sekä uuteen kotimaahan sopeutumista luetun teoksen näkökulmasta.

Tehtävän kesto: 1–2 x 75 min

Hakusanat: pakolaisuus, monikulttuurisuus, perhe, ihmisoikeudet, yhteiskunta, kirje, nuortenkirjallisuus

Ikäryhmät:
Asiasanat:

Lue lisää »

Oman kirjan luominen Linnunsitojan maailmasta

Helena Waris: Linnunsitoja

Kirja: Helena Waris: Linnunsitoja. Otava 2017. Kirjan tiivistelmä

Tehtävän tarkoituksena on yhteisen tulkinnan luominen Helena Warisin Linnunsitojasta (2017) Book Creator -sovelluksen avulla. Jos oppilailla ei ole käytössä iPadeja, tehtävän voi yhtä hyvin tehdä tietokoneella tai käsin vihkoon. Tehtävässä eläydytään yhdessä kirjaan ja mietitään juonen kehittymistä ensin kirjan puolivälissä ja sitten kirjan päätyttyä. Tehtävissä oppilaat pääsevät käyttämään luovuuttaan monipuolisesti ja valitsemaan mieleisiään työtapoja. Tehtävässä käytetään kuvia, tekstiä ja omia piirustuksia.

Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia

Hakusanat: ilmastonmuutos, dystopia, ekokatastrofi, Book Creator, draaman kaari, tulkinta

Ikäryhmät: /
Asiasanat:

Lue lisää »

Kirje kodittomien kaupungista

Annika Luther: Kodittomien kaupunki

Kirja: Annika Luther: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä harjoitellaan kirjeen kirjoittamista. Oppilaat kehittyvät luovassa kirjoittamisessa ja oppivat kirjeen tekstilajia. Lisäksi oppilaat tutustuvat ilmastonmuutokseen ilmiönä.

Tehtävän kesto: 1−2 oppituntia

Hakusanat: kirje, luova kirjoittaminen, askartelu, äidinkieli

Ikäryhmät:
Asiasanat: / /

Lue lisää »

Näytellen ilmastonmuutosta pakoon

Annika Luther: Kodittomien kaupunki

Kirja: Luther, Annika: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä harjoitellaan tv-uutisen tekemistä ja haastattelemista. Oppilaat tutustuvat tv-uutiseen tekstilajina sekä harjoittelevat näytelmän esittämistä haastattelun kirjoittamista. Oppilaat tutustuvat myös ilmastokatastrofiin toiminnallisesti.

Tehtävän kesto: 1−3 oppituntia

Hakusanat: näytelmä, draama, pakolaisuus, evakko, katastrofi, vedenpaisumus, ilmiöoppiminen

Ikäryhmät:
Asiasanat:

Lue lisää »

Elämää totalitarismin Suomessa

Persepolis

Kirja: Marjane  Satrapi, Persepolis. Otava 2001. Kirjan tiivistelmä

Kirjoitustehtävä, jossa tutustutaan totalitarismiin yhteiskunnallisena ilmiönä ja luodaan oma tarina. Tehtävässä harjoitellaan myös ryhmässä keskustelua sekä tiedonhakua. Tehtävän kesto on yksi oppitunti, mutta tarvittaessa sitä voidaan tehdä myös kotona. Tehtäväliitteessä uutiskuvia ryhmäkeskustelua varten.

Tehtävän kesto: 75 min

Hakusanat: ääriliikkeet, totalitarismi, omaelämäkerta, äidinkieli, yhteiskuntaoppi, sarjakuva, sarjakuvaromaani, monikulttuurisuus, pakolaisuus, ryhmätyö, kirjoittaminen

Ikäryhmät:
Asiasanat:

Lue lisää »

Kirjallisuusteoksen audiovisuaalinen havainnollistaminen

Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta

Kirja: Jukka-Pekka Palviainen: Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta. Karisto Oy. 2017.  Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä pohditaan aiheen ja teeman merkityksiä. Oppilas tunnistaa aiheen, juonen keskeiset kohdat ja henkilöhahmojen väliset suhteet. Tehtävässä harjoitellaan myös (audio)visuaalisen median käyttöä ja konventioita sekä opitaan ymmärtämään ja tuottamaan mainostekstejä joko trailerina tai mainosjulisteena. Samalla harjoitellaan erilaisten medioiden käyttöä ja ryhmätyötaitoja.

Tehtävien kesto: Tehtäviin kuluu yhteensä 1─2 oppituntia.

Hakusanat: jännitys, perhe, äidinkieli, yhteiskunta, media, ihmissuhteet, traileri, mainosjuliste, mainos, video

Ikäryhmät:
Asiasanat:

Lue lisää »

Kohti kaksikulttuurisuutta

Kuinka selviytyä puolalaisesta äidistä

Kirja: Emmy Abrahamson, Kuinka selviytyä puolalaisesta äidistä. Karisto Oy. Hämeenlinna 2012. Kirjan tiivistelmä

Tehtävän tavoitteena on saada oppilaat ymmärtämään eri kulttuurien välisiä eroja ja niistä aiheutuvia väärinkäsityksiä ja hankaluuksia. Tehtävän avulla pyritään havainnollistamaan, millaisia vaikeuksia monikulttuurisen perheen lapsi voi joutua kokemaan. Tilanteiden tarkastelun ja ratkaisujen avulla pyritään antamaan oppilaille enemmän ymmärrystä monikulttuurisuutta kohtaan.

Tarvittaessa tehtävään voi yhdistää maantiedon ja historian. Kirja kertoo 1980-luvun Ruotsista, ja Puolan historiaa sivutaan kirjassa hyvin lyhyesti, joten Puolan historian lyhyt kertaaminen edesauttaa tehtävän käsittelyä. Samalla voi kertoa myös suomalaisten muutosta Ruotsiin työn perässä 1960- ja 1970-luvuilla.

Tehtävän kesto: 1–2 oppituntia

Hakusanat: pakolaisuus, ympäristö, kulttuurierot, monikulttuurisuus, tulevaisuus, äidinkieli, yhteiskunta, ryhmätyötaidot, työperäinen maahanmuutto, sosiaaliset suhteet, vuorovaikutus

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Sivu 6 / 17