Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.
Toimivaa maailmaa luomassa

Kirja: Cline, Ernest: Reader Player One. Gummerus 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävissä pohditaan ilmastonmuutosta fiktiivisessä ja todellisessa maailmassa. Oppilaat työskentelevät ryhmissä, kehittävät ratkaisuja ilmastonmuutoksen luomiin haasteisiin, koostavat esityksen ja luovat oman fiktiivisen ihannemaailman.
Tehtävän kesto: 2 x 75 min
Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmasto, ympäristö, ympäristövalistus, kestävä kehitys, ryhmätyö, esitelmä, dystopia, utopia
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Kuvitteellisten sanomalehtien laatiminen pohjautuen teoksen Kodittomien kaupunki maailmaan

Kirja: Annika Luther: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävänä on laatia sanomalehtitekstejä Kodittomien kaupunki -kirjan kuvitteelliseen dystopiaan pohjautuen. Tarkoitus on tarkastella kriittisesti kirjan maailmaa ja pohtia sen mahdollisia ongelmia. Samalla harjoitellaan ryhmätyötaitoja, tekstilajeja, kirjoittamista, sanomalehden rakennetta ja mahdollisesti myös TVT-taitoja. Tehtävässä voidaan ylittää oppiainerajat esimerkiksi tekemällä yhteistyötä kuvaamataidon, biologian tai kielten opettajien kanssa.
Tehtävän kesto: 75 min x 2–3
Hakusanat: ilmastonmuutos, pakolaisuus, ympäristö, kestävä kehitys, tulevaisuus, äidinkieli, dystopia, yhteiskunta, tekstilajit, uutinen, pääkirjoitus, mielipidekirjoitus, artikkeli, mainos, sanomalehti, ryhmätyötaidot
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus
Erilaisia maahanmuuttajia: henkilöhaastattelun kirjoittaminen tai videoiminen

Kirja: Vuorela Seita, Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä pohditaan, miten maahanmuuttajien erilaiset taustat vaikuttavat Suomeen sopeutumiseen. Tavoitteena on ymmärtää maahanmuuton moninaisuutta. Tehtävässä harjoitellaan kirjoitetun tai videoidun mediatekstin tuottamista. Kesto 1–2 oppituntia.
Tehtävän kesto: 1–2 oppituntia
Hakusanat: monikulttuurisuus, pakolaisuus, maahanmuuttaja, kulttuuri, sopeutuminen, haastattelu, äidinkieli, tietotekniikka
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Eläytymistä toisen asemaan kirjallisuuden avulla

Kirja: Vuorela Seita, Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Oppitunnin tarkoituksena on pohtia asioita toisen henkilön näkökulmasta kaunokirjallista teosta apuna käyttäen. Oppitunnilla pohditaan pakolaisuutta sekä uuteen kotimaahan sopeutumista luetun teoksen näkökulmasta.
Tehtävän kesto: 1–2 x 75 min
Hakusanat: pakolaisuus, monikulttuurisuus, perhe, ihmisoikeudet, yhteiskunta, kirje, nuortenkirjallisuus
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Oman kirjan luominen Linnunsitojan maailmasta

Kirja: Helena Waris: Linnunsitoja. Otava 2017. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän tarkoituksena on yhteisen tulkinnan luominen Helena Warisin Linnunsitojasta (2017) Book Creator -sovelluksen avulla. Jos oppilailla ei ole käytössä iPadeja, tehtävän voi yhtä hyvin tehdä tietokoneella tai käsin vihkoon. Tehtävässä eläydytään yhdessä kirjaan ja mietitään juonen kehittymistä ensin kirjan puolivälissä ja sitten kirjan päätyttyä. Tehtävissä oppilaat pääsevät käyttämään luovuuttaan monipuolisesti ja valitsemaan mieleisiään työtapoja. Tehtävässä käytetään kuvia, tekstiä ja omia piirustuksia.
Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia
Hakusanat: ilmastonmuutos, dystopia, ekokatastrofi, Book Creator, draaman kaari, tulkinta
Ikäryhmät: 8.–9. luokka / Lukio
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Kirje kodittomien kaupungista

Kirja: Annika Luther: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä harjoitellaan kirjeen kirjoittamista. Oppilaat kehittyvät luovassa kirjoittamisessa ja oppivat kirjeen tekstilajia. Lisäksi oppilaat tutustuvat ilmastonmuutokseen ilmiönä.
Tehtävän kesto: 1−2 oppituntia
Hakusanat: kirje, luova kirjoittaminen, askartelu, äidinkieli
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit
Näytellen ilmastonmuutosta pakoon

Kirja: Luther, Annika: Kodittomien kaupunki. Teos & Söderströms 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä harjoitellaan tv-uutisen tekemistä ja haastattelemista. Oppilaat tutustuvat tv-uutiseen tekstilajina sekä harjoittelevat näytelmän esittämistä haastattelun kirjoittamista. Oppilaat tutustuvat myös ilmastokatastrofiin toiminnallisesti.
Tehtävän kesto: 1−3 oppituntia
Hakusanat: näytelmä, draama, pakolaisuus, evakko, katastrofi, vedenpaisumus, ilmiöoppiminen
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Elämää totalitarismin Suomessa

Kirja: Marjane Satrapi, Persepolis. Otava 2001. Kirjan tiivistelmä
Kirjoitustehtävä, jossa tutustutaan totalitarismiin yhteiskunnallisena ilmiönä ja luodaan oma tarina. Tehtävässä harjoitellaan myös ryhmässä keskustelua sekä tiedonhakua. Tehtävän kesto on yksi oppitunti, mutta tarvittaessa sitä voidaan tehdä myös kotona. Tehtäväliitteessä uutiskuvia ryhmäkeskustelua varten.
Tehtävän kesto: 75 min
Hakusanat: ääriliikkeet, totalitarismi, omaelämäkerta, äidinkieli, yhteiskuntaoppi, sarjakuva, sarjakuvaromaani, monikulttuurisuus, pakolaisuus, ryhmätyö, kirjoittaminen
Ikäryhmät: Lukio
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Kirjallisuusteoksen audiovisuaalinen havainnollistaminen

Kirja: Jukka-Pekka Palviainen: Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta. Karisto Oy. 2017. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä pohditaan aiheen ja teeman merkityksiä. Oppilas tunnistaa aiheen, juonen keskeiset kohdat ja henkilöhahmojen väliset suhteet. Tehtävässä harjoitellaan myös (audio)visuaalisen median käyttöä ja konventioita sekä opitaan ymmärtämään ja tuottamaan mainostekstejä joko trailerina tai mainosjulisteena. Samalla harjoitellaan erilaisten medioiden käyttöä ja ryhmätyötaitoja.
Tehtävien kesto: Tehtäviin kuluu yhteensä 1─2 oppituntia.
Hakusanat: jännitys, perhe, äidinkieli, yhteiskunta, media, ihmissuhteet, traileri, mainosjuliste, mainos, video
Ikäryhmät: 7.–8. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit
Kohti kaksikulttuurisuutta

Kirja: Emmy Abrahamson, Kuinka selviytyä puolalaisesta äidistä. Karisto Oy. Hämeenlinna 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän tavoitteena on saada oppilaat ymmärtämään eri kulttuurien välisiä eroja ja niistä aiheutuvia väärinkäsityksiä ja hankaluuksia. Tehtävän avulla pyritään havainnollistamaan, millaisia vaikeuksia monikulttuurisen perheen lapsi voi joutua kokemaan. Tilanteiden tarkastelun ja ratkaisujen avulla pyritään antamaan oppilaille enemmän ymmärrystä monikulttuurisuutta kohtaan.
Tarvittaessa tehtävään voi yhdistää maantiedon ja historian. Kirja kertoo 1980-luvun Ruotsista, ja Puolan historiaa sivutaan kirjassa hyvin lyhyesti, joten Puolan historian lyhyt kertaaminen edesauttaa tehtävän käsittelyä. Samalla voi kertoa myös suomalaisten muutosta Ruotsiin työn perässä 1960- ja 1970-luvuilla.
Tehtävän kesto: 1–2 oppituntia
Hakusanat: pakolaisuus, ympäristö, kulttuurierot, monikulttuurisuus, tulevaisuus, äidinkieli, yhteiskunta, ryhmätyötaidot, työperäinen maahanmuutto, sosiaaliset suhteet, vuorovaikutus
Ikäryhmät: 7.–8. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit
Sivu 6 / 17