Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.
Ilmastonmuutos nyt

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä opetellaan tiedonhakua ja esityksen tekoa ja esittämistä esim. PowerPoint tai Prezi työkaluilla. Tarkoituksena on virittää luokassa keskustelua ilmastonmuutos-teemasta. Kirja tarjoaa sopivan viitekehyksen/johdannon aiheeseen.
Tehtävän kesto: n. 1,5 h
Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmaston lämpeneminen, kasvihuoneilmiö, Pohjois-Atlantin Oskillaatio, tietotekniikka, viestintätekniikka, äidinkieli, ympäristöoppi, biologia, maantiede, elämänkatsomustieto.
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Luo omaa kulttuuria!

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Yhteistoiminnallinen, luova suunnittelutehtävä. Tehtävässä hyödynnetään kirjassa esiteltyjä kulttuuriseremonioita ja pyydetään oppilasta luomaan seremonia haluamassaan kulttuurissa. Tehtävässä opetellaan samalla prosessin mallintamista. Tehtävä voi olla omatoimiseen tutkivaan ja luovaan työhön ohjaava ja jakautua useammalle yhteistoiminnalliselle tunnille tai ryhmän kotitöinä tehtäväksi.
Tehtävän kesto vaihtelee syvyydestä riippuen 1-7 tuntiin.
Hakusanoja: kulttuuriset tavat, perhetavat, käsitteellinen mallintaminen, prosessit, algoritmit, tietotekniikka, historia, maantieto, yhteiskuntaoppi
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Excel -harjoitus: Ilmastonmuutos North Endissä

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Opetellaan exelin käyttöä ilmastonmuutokseen liittyen. Oleellisena on huomata kuinka Excel -kuvaajat pystyvät tehokkaasti esittämään kirjassa esintyneen Pohjois-Atlantin Oskillaation.
Tehtävän kesto: n. 1 h
Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmaston lämpeneminen, ilmaston kylmeneminen pohjoisessa, Pohjois-Atlantin Oskillaatio, tietotekniikka, viestintätekniikka, matematiikka, fysiikka ja kemia.
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Aikajana Teemestarin kirjan tapahtumista

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävänä on laatia aikajana kirjan tapahtumista ja siitä, mitä on tapahtunut entismaailmassa ja hämärän vuosisadalla. Tehtävä opettaa hyödyntämään taulukoitujen tietojen käyttöä visuaalisen aikajanan luomisessa ja tekijänoikeusvapaan materiaalin käyttöä, mutta haastaa myös pohtimaan ilmastonmuutokseen vaikuttavia seikkoja.
Tehtävän kesto: Kirja pitää olla luettuna ennen tehtävän tekemistä. Aikajanan laatimiseen menee arviolta 1-2 oppituntia
Hakusanoja: tietotekniikka, historia, maantieto, aikajana, tekijänoikeudet, Knightlab
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Kuka hän on? Oikea vai väärä?

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Kirjan hahmoista on kolme vihjekorttia. Korteissa on hahmojen tuntomerkkejä, paikkoja, tapahtumia, ominaisuuksia, taitoja, joiden avulla hahmon voi tunnistaa. Yksi hahmoista on kuitenkin väärällä identiteetillä, hän ei esiinny kirjassa. Tehtävänä on löytää oikeat hahmot ja tunnistaa väärä hahmo.
Vihjekortit on tallennettu tekstimuodossa QR-koodeihin, jolloin ne voi lukea vain matkapuhelimen tai tabletin kameralla. Oppilas voi tehdä QR-koodeja myös lisää.
Hakusanoja: QR-koodi, matkapuhelin, tietotekniikka, mobiililaitteet
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Ryhmäkeskustelu työ- ja mediapolitiikasta

Kirja: Melli, Aleksander, Lapsihallitus. Tammi 2008. Kirjan tiivistelmä
Ryhmäkeskustelun tavoitteena on herättää oppilaita ajattelemaan maailmanpolitiikkaa. Oppilaat pääsevät yhdessä pohtimaan poliittisia vaikutuskeinoja sekä median vaikutusvaltaa maapallon asioihin sekä yhdistämään Lapsihallituksen sisällön nykyhetkeen pohtimalla Donald Trumpin valintaa Yhdysvaltain 45. presidentiksi. Lisäksi oppilaat voivat kehittää mediataitojaan pohtimalla mediapolitiikkaa ja median vaikutusvaltaa käytännössä, kun he luovat ryhmässä oman lehtiartikkelinsa Lapsihallituksen pohjalta.
Tehtävän kesto: Tehtävässä on kaksi osiota. Molemmat osiot kestävät 75 minuuttia.
Hakusanat: politiikka, ympäristö, kulttuurierot, monikulttuurisuus, tulevaisuus, media, yhteiskunta, Lastenkirjainstituutti, sosiaaliset suhteet, vuorovaikutus, vaalit, televisio
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit
Tulevaisuus ilmastonmuutoksen jälkeen

Kirja: Helena Waris: Linnunsitoja. Otava 2017. Kirjan tiivistelmä
Tunnilla käydään itsenäisen pohdinnan ja ryhmäkeskustelun avulla läpi ilmastonmuutokseen ja pakolaisuuteen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi harjoitellaan ajatusten vaihtoa ja fiktiivisen tekstin ymmärtämistä yhteiskunnallisena kannanottona tai metaforana.
Tehtävän kesto: 75 min
Hakusanat: draama, pakolaisuus, ilmastonmuutos, äidinkieli, dystopia
Ikäryhmät: Lukio
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Päiväkirjan kirjoittaminen

Kirja: Juuli Niemi, Et kävele yksin. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän avulla oppilaat saavat etäännytetysti pohtia nuoruutta ja siihen liittyviä haasteita. Oppilaat pohtivat samalla monikulttuurisuuden ilmiötä sekä teini-ikäisen että nuoren aikuisen näkökulmasta. Oppilas voi myös reflektoida pohtimaansa ja mahdollisia oivalluksia omaan elämäänsä. Oppilaan luovuus ja kirjoitustaidot kehittyvät.
Tehtävän kesto: n. 1 oppitunti
Hakusanoja: erilaiset perheet, ensirakkaus, nuortenkirjallisuus, päiväkirja, kirjoittaminen, luova kirjoittaminen, ihmissuhteet, monikulttuurisuus
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit
Transnuoren arjessa

Kirja: Kolu Siri, Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä pohditaan transnuoren arjessaan kohtaamia haasteita ja harjoitellaan ryhmätyöskentelyä. Tehtävässä pohditaan ryhmissä transnuorten arkea ja arjen haasteita kirjaan ja lisätietoa tarjoaviin internet-sivustoihin tukeutuen. Ajatukset kootaan tietoiskuksi, joka tarjoaa informaatiota myös muille oppilaille. Olennaisinta on ymmärtää, millaisia ongelmia vahvasti sukupuolittunut ympäristö voi aiheuttaa ja miten yksinkertaisilla toimilla moniin niistä voisi vaikuttaa.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanoja: transsukupuolisuus, purjelento, identiteetti, nuoruus, erilaisuus, ihmissuhteet, muutos, sukupuolenkorjausprosessi.
Ikäryhmät: 8.–9. luokka / Lukio
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Muuttuvat ihmissuhteet dialogin avulla

Kirja: Juuli Niemi, Et kävele yksin. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä pohditaan henkilöhahmoja ja henkilön kehitystä dialogin avulla. Oppilaat syventyvät kirjan henkilöhahmoihin ja pohtivat kirjan tapahtumien syitä ja seurauksia. Tehtävän toteutustapa tukee ryhmätyötaitojen harjoittelua.
Tehtävän kesto: 75 min
Hakusanat: dialogi, henkilön kehitys, henkilöhahmot, henkilökuvaus, ryhmätyö, esiintyminen, erilaisuus, ihmissuhteet, parisuhde, identiteetti, nuoruus, pohdinta
Ikäryhmät: 8.–9. luokka / Lukio
Asiasanat: Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Sivu 5 / 17