Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.
Päivä oktonauttina!

Kirja: Meomi; Vicky Wong; Michael C. Murphy; Tytti Träff: Oktonautit ja suuri aaveriutta. Vaukirja 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tutkitaan saimaannorppien tilaa eri lähteiden avulla ja tehdään oma kehitysehdotus siitä, kuinka saimaannorppien oloja voisi parantaa.
Avainsanoja: saimaannorppa, luonnonsuojelu, tutkiva oppiminen, elinympäristö
Ikäryhmät: 3.–4. luokka / 5.–6. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Tulevaisuutta luomassa

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – Niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä on tarjolla erilaisia tapoja työstää kirjan maailmaa ja teemoja: lautapeli, tietokonepeli, kirjoitustehtävä ja ulkopeli.
Hakusanat: kuvataide, käsityö, äidinkieli, maantieto, matematiikka, tietotekniikka, liikunta, ryhmätyö, suunnittelu, pelillisyys, tiedonhaku, miljöö
Ikäryhmät: 5.–6. luokka / 7.–8. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Mikko Mallikkaan matkassa – osallistava nukketeatteriprojekti

Kirja: Gunilla Bergström: Mikko Mallikas ja sisukas muurahainen. Tammi 2006. Kirjan tiivistelmä
Rauhankasvatusta tukeva monialainen oppimiskokonaisuus, joka yhdistää lastenkirjallisuutta, katsomusaineiden teemoja ja kokonaisen käsityöprojektin. Kirja toimii lähtökohtana oppilasryhmän nukketeatteriprojektille. Sovellettavissa mille vain vuosiluokalle. Suositellaan tehtäväksi myös eri vuosiluokkien yhteistyönä.
Hakusanoja: rauhankasvatus, demokratiakasvatus, ilmiö, uskonto, elämänkatsomustieto, käsityö, nukketeatteri, sota, konfliktit, pakolaisuus, maahanmuutto, maailmankatsomus
Ikäryhmät: 1.–2. luokka / 3.–4. luokka / 5.–6. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Dystopiaromaanin alku

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Keksi oma dystooppinen ympäristösi ja kirjoita ensimmäinen luku siitä kertovaan kirjaan.
Tehtävän kesto: n. 2-3 oppituntia
Hakusanoja: dystopia, tapahtumapaikka, minäkerronta, luonnonkatastrofi, ympäristökatastrofi, ilmasto, luonnontieto, luova kirjoittaminen
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Oma perustuslaki

Kirja: Melli, Aleksander: Lapsihallitus. Tammi 2008. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä perustetaan henkilökohtainen, kuvitteellinen minivaltio ja laaditaan sille perustuslaki. Tehtävän tarkoituksena on vapaaseen ideointiin ja luovuuteen kannustaminen omakohtaisen aiheen ja huumorin kautta.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanat: laki, perustuslaki, lainsäädäntö, politiikka, valtio, yhteiskuntaoppi, luova kirjoittaminen, huumori, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus
Kokeile tosi-tv -käsikirjoittamista

Kirja: Melli, Aleksander: Lapsihallitus. Tammi 2008. Kirjan tiivistelmä
Luovan kirjoittamisen tehtävä. Tehtävässä pohditaan tosi-tv-ohjelmien luonnetta ja merkitystä sekä kokeillaan oman ohjelman ideointia. Tavoitteena on huomata tosi-tv:n merkitys mediatodellisuutemme rakentajana sekä perehtyä käsikirjoittajan rooliin luovan kirjoittamisen keinoin. Tehtävää voi varioida kuvaamalla tosi-tv -materiaalia.
Tehtävän kesto: 2-4 oppituntia
Hakusanat: televisio, tosi-tv, mediakasvatus, käsikirjoittaminen, ohjelmaformaatti, Yöstäjä
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Monikulttuurisuus
Merirosvot merellä

Kirja: Riina Katajavuori ja Christer Nuutinen: Sumusaaren merirosvo. Karisto 2015. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tutkitaan kirjan tarinaa ja tunnelmia äänimaisemakorttien avulla. Inspiraationa käytetään meridokumentteja ja merirosvolauluja.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanoja: äänet, reaktiot, meri, vesisöt, luonto, musiikki
Ikäryhmät: 1.–2. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos / Tunteet
Kalasta sähköposti

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä on tarkoitus tunnistaa huijaussähköpostiviestistä epäilyttäviä kohtia, jotka voisivat paljastaa sen huijaus/kalasteluviestiksi. Kirjassa on esitelty ”vedenmyyjä-huijari”, joka myy vettä epärehellisesti ihmisille. Tämä tehtävä liittyy nykypäivänä kohdattaviin huijausyrityksiin.
Tehtävän kesto: 30-45min
Hakusanoja: kalastelu, huijaus, kalastelusähköposti, huijausviesti, huijaussähköposti, tietosuoja, sähköposti, äidinkieli, tietotekniikka, yhteiskuntaoppi
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Ohjelmoinnin harjoittelua

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – Niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tehdään ohjelmointiharjoituksia, joihin sisältyy tarinan ymmärtäminen ja siirtäminen pelimaailmaan.
Tehtävän kesto: 3 – 6 tuntia (riippuen,montako harjoitusta tehdään ja erityisesti paljonko tehdään harjoitusta nr. 4.)
Hakusanoja: lumi, kylmyys, kohtaaminen, interaktio, peli, ohjelmointi, matematiikka, tietojenkäsittely, tietotekniikka, äidinkieli
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Nettisivun luonti: arvostelu North End -kirjasta

Kirja: Lähteenmäki, Laura: North End – Niskaan putoava taivas. WSOY 2012. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tehdään WordPress -nettisivulle arvostelu kirjasta NORTH END – Niskaan putoava taivas.
Tehtävän kesto: n. 3 tuntia eli 4 oppituntia.
Hakusanat: Ilmastonmuutos, nettisivu, verkkosivu, internet, kirja-arvostelu, tietotekniikka, ATK, äidinkieli
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Sivu 1 / 7