Luo omaa kulttuuria!

Emmi Itäranta: Teemestarin kirja

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä

Yhteistoiminnallinen, luova suunnittelutehtävä. Tehtävässä hyödynnetään kirjassa esiteltyjä kulttuuriseremonioita ja pyydetään oppilasta luomaan seremonia haluamassaan kulttuurissa. Tehtävässä opetellaan samalla prosessin mallintamista. Tehtävä voi olla omatoimiseen tutkivaan ja luovaan työhön ohjaava ja jakautua useammalle yhteistoiminnalliselle tunnille tai ryhmän kotitöinä tehtäväksi.

Tehtävän kesto vaihtelee syvyydestä riippuen 1-7 tuntiin.

Hakusanoja: kulttuuriset tavat, perhetavat, käsitteellinen mallintaminen, prosessit, algoritmit, tietotekniikka, historia, maantieto, yhteiskuntaoppi

Ikäryhmät: /
Asiasanat:

Lue lisää »

Aikajana Teemestarin kirjan tapahtumista

Emmi Itäranta: Teemestarin kirja

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä

Tehtävänä on laatia aikajana kirjan tapahtumista ja siitä, mitä on tapahtunut entismaailmassa ja hämärän vuosisadalla. Tehtävä opettaa hyödyntämään taulukoitujen tietojen käyttöä visuaalisen aikajanan luomisessa ja tekijänoikeusvapaan materiaalin käyttöä, mutta haastaa myös pohtimaan ilmastonmuutokseen vaikuttavia seikkoja.

Tehtävän kesto: Kirja pitää olla luettuna ennen tehtävän tekemistä. Aikajanan laatimiseen menee arviolta 1-2 oppituntia

Hakusanoja: tietotekniikka, historia, maantieto, aikajana, tekijänoikeudet, Knightlab

Ikäryhmät: /
Asiasanat:

Lue lisää »

Kuka hän on? Oikea vai väärä?

Emmi Itäranta: Teemestarin kirja

Kirja: Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Kustantannusosakeyhtiö Teos 2012. Kirjan tiivistelmä

Kirjan hahmoista on kolme vihjekorttia. Korteissa on hahmojen tuntomerkkejä, paikkoja, tapahtumia, ominaisuuksia, taitoja, joiden avulla hahmon voi tunnistaa. Yksi hahmoista on kuitenkin väärällä identiteetillä, hän ei esiinny kirjassa. Tehtävänä on löytää oikeat hahmot ja tunnistaa väärä hahmo.

Vihjekortit on tallennettu tekstimuodossa QR-koodeihin, jolloin ne voi lukea vain matkapuhelimen tai tabletin kameralla. Oppilas voi tehdä QR-koodeja myös lisää.

Hakusanoja: QR-koodi, matkapuhelin, tietotekniikka, mobiililaitteet

Ikäryhmät: /
Asiasanat:

Lue lisää »

Ryhmäkeskustelu työ- ja mediapolitiikasta

Lapsihallitus

Kirja: Melli, Aleksander, Lapsihallitus. Tammi 2008. Kirjan tiivistelmä

Ryhmäkeskustelun tavoitteena on herättää oppilaita ajattelemaan maailmanpolitiikkaa. Oppilaat pääsevät yhdessä pohtimaan poliittisia vaikutuskeinoja sekä median vaikutusvaltaa maapallon asioihin sekä yhdistämään Lapsihallituksen sisällön nykyhetkeen pohtimalla Donald Trumpin valintaa Yhdysvaltain 45. presidentiksi. Lisäksi oppilaat voivat kehittää mediataitojaan pohtimalla mediapolitiikkaa ja median vaikutusvaltaa käytännössä, kun he luovat ryhmässä oman lehtiartikkelinsa Lapsihallituksen pohjalta.

Tehtävän kesto: Tehtävässä on kaksi osiota. Molemmat osiot kestävät 75 minuuttia.

Hakusanat: politiikka, ympäristö, kulttuurierot, monikulttuurisuus, tulevaisuus, media, yhteiskunta, Lastenkirjainstituutti, sosiaaliset suhteet, vuorovaikutus, vaalit, televisio

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Päiväkirjan kirjoittaminen

Et kävele yksin

Kirja: Juuli Niemi, Et kävele yksin. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävän avulla oppilaat saavat etäännytetysti pohtia nuoruutta ja siihen liittyviä haasteita. Oppilaat pohtivat samalla monikulttuurisuuden ilmiötä sekä teini-ikäisen että nuoren aikuisen näkökulmasta. Oppilas voi myös reflektoida pohtimaansa ja mahdollisia oivalluksia omaan elämäänsä. Oppilaan luovuus ja kirjoitustaidot kehittyvät.

Tehtävän kesto: n. 1 oppitunti

Hakusanoja: erilaiset perheet, ensirakkaus, nuortenkirjallisuus, päiväkirja, kirjoittaminen, luova kirjoittaminen, ihmissuhteet, monikulttuurisuus

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Transnuoren arjessa

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri, Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä pohditaan transnuoren arjessaan kohtaamia haasteita ja harjoitellaan ryhmätyöskentelyä. Tehtävässä pohditaan ryhmissä transnuorten arkea ja arjen haasteita kirjaan ja lisätietoa tarjoaviin internet-sivustoihin tukeutuen. Ajatukset kootaan tietoiskuksi, joka tarjoaa informaatiota myös muille oppilaille. Olennaisinta on ymmärtää, millaisia ongelmia vahvasti sukupuolittunut ympäristö voi aiheuttaa ja miten yksinkertaisilla toimilla moniin niistä voisi vaikuttaa.

Tehtävän kesto: 1 oppitunti

 Hakusanoja: transsukupuolisuus, purjelento, identiteetti, nuoruus, erilaisuus, ihmissuhteet, muutos, sukupuolenkorjausprosessi. 

Ikäryhmät: /
Asiasanat: /

Lue lisää »

Muuttuvat ihmissuhteet dialogin avulla

Et kävele yksin

Kirja: Juuli Niemi, Et kävele yksin. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä pohditaan henkilöhahmoja ja henkilön kehitystä dialogin avulla. Oppilaat syventyvät kirjan henkilöhahmoihin ja pohtivat kirjan tapahtumien syitä ja seurauksia. Tehtävän toteutustapa tukee ryhmätyötaitojen harjoittelua.

Tehtävän kesto: 75 min

Hakusanat: dialogi, henkilön kehitys, henkilöhahmot, henkilökuvaus, ryhmätyö, esiintyminen, erilaisuus, ihmissuhteet, parisuhde, identiteetti, nuoruus, pohdinta

Ikäryhmät: /
Asiasanat: / /

Lue lisää »

Toimivaa maailmaa luomassa

Ready player one

Kirja: Cline, Ernest: Reader Player One.  Gummerus 2012. Kirjan tiivistelmä

Tehtävissä pohditaan ilmastonmuutosta fiktiivisessä ja todellisessa maailmassa. Oppilaat työskentelevät ryhmissä, kehittävät ratkaisuja ilmastonmuutoksen luomiin haasteisiin, koostavat esityksen ja luovat oman fiktiivisen ihannemaailman.

Tehtävän kesto: 2 x 75 min

Hakusanat: ilmastonmuutos, ilmasto, ympäristö, ympäristövalistus, kestävä kehitys, ryhmätyö, esitelmä, dystopia, utopia

Ikäryhmät: /

Lue lisää »

1 2 3 4 5 6 7