Materiaalipankki

Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.


Löytyi 161 kpl materiaaleja.
Sivu 1 / 17

Ohjeita uusperheille

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä tutustutaan uusioperheissä esiintyviin ongelmiin Väestöliiton videon ja keskustelujen avulla. Oppilaita haastetaan keksimään ongelmiin myös omia ratkaisuja. Tehdään oma opetusvideo tai muu tehtävä.

Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia

Hakusanoja: muuttuvat perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, tunteet, ryhmätyö, video, draama, Jyväskylän yliopisto

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Kirjoitustehtävä

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä nostetaan esiin kirjan aiheita ja teemaa, sekä pohditaan niitä myös laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Sen lisäksi harjoitellaan tunteiden ja ajatusten esittämistä kirjoittamisen keinoin.

Tehtävän kesto: 1 oppitunti

Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjoittaminen, Jyväskylän yliopisto

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Peetun muuttuva perhe

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Lyhyt kuvaus: Tehtävän tarkoituksena on tutustua erilaisiin perhemalleihin kirjan Perheen kautta. Tarkastellaan Peetun perheessä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia.

Tehtävän kesto: noin 10 minuuttia.

Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, Jyväskylän yliopisto

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Paneelikeskustelu

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävän tarkoituksena on lähestyä transsukupuolisuutta eri näkökulmista. Kysymysten avulla pyritään etsimään ratkaisua ongelmiin. Harjoitellaan vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja draaman keinoin.

Tehtävän kesto: 1 oppitunti

Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, draama, koulukiusaaminen, Jyväskylän yliopisto

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Transsukupuolisuus ilmiönä

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä tutustutaan transsukupuolisuuteen keskustellen ja peilaten transsukupuolisuuden yleisiä tuntemuksia kirjan päähenkilön Peetun kokemuksiin ja tuntemuksiin.

Tehtävän kesto: noin 30 minuuttia.

Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, tunteet, ryhmätyö, Jyväskylän yliopisto.

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Peetun elämä muiden silmin

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävän tarkoituksena on lähestyä transsukupuolisuutta eri näkökulmista. Kysymysten avulla pyritään etsimään ratkaisua ongelmiin. Harjoitellaan vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja draaman keinoin.

Tehtävän kesto: noin 45 minuuttia.

Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, draama, koulukiusaaminen, Jyväskylän yliopisto

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Lappujen nostelu

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä herätellään muistiin luettua kirjaa ja alustetaan teemana olevaa aihetta.

Tehtävän kesto: noin 20 minuuttia.

Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, ihmissuhteet, tunteet, äidinkieli, kirjallisuus, sukupuolikasvatus, Jyväskylän yliopisto

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Päähenkilö ja ihmissuhteet

Kesän jälkeen kaikki on toisin

Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä avataan kirjan sivuhenkilöiden suhdetta päähenkilöön Peetuun.

Tehtävän kesto:  noin 20 minuuttia.

Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, ihmissuhteet, tunteet, ryhmätyö, äidinkieli, kirjallisuus, sukupuolikasvatus, Jyväskylän yliopisto

Ikäryhmät:
Asiasanat: /

Lue lisää »

Päivä oktonauttina!

Oktonautit ja suuri aaveriutta

Kirja: Meomi; Vicky Wong; Michael C. Murphy; Tytti Träff: Oktonautit ja suuri aaveriutta. Vaukirja 2011. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä tutkitaan saimaannorppien tilaa eri lähteiden avulla ja tehdään oma kehitysehdotus siitä, kuinka saimaannorppien oloja voisi parantaa.

Avainsanoja: saimaannorppa, luonnonsuojelu, tutkiva oppiminen, elinympäristö

Ikäryhmät: /
Asiasanat:

Lue lisää »

Moniulotteinen monikulttuurisuus

Lumi

Kirjan nimi: Seita Vuorela: Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä

Tehtävässä perehdytän käsitteisiin kulttuuri, identiteetti ja moniäänisyys. Tehtävässä eläydytään toisessa kulttuurissa toimimiseen ja ulkopuolisuuden tunteeseen erilaisilla harjoituksilla, muokataan satu suomalaiseen kulttuuriin sopivaksi, pohditaan omaa nimeä ja identiteettiä sekä erilaisia kerrontaratkaisuja.

Tehtävän kesto: 2–7 oppituntia. Kokonaisuus on suunniteltu toteutettavaksi kolmen kaksoistunnin aikana, mutta tehtäväsisältöön voidaan paneutua myös valikoiden esimerkiksi oppilaiden toiveiden mukaan.

Hakusanoja: identiteetti, kulttuuri, moniäänisyys

Ikäryhmät: /
Asiasanat:

Lue lisää »

Sivu 1 / 17