Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän tarkoituksena on lähestyä transsukupuolisuutta eri näkökulmista. Kysymysten avulla pyritään etsimään ratkaisua ongelmiin. Harjoitellaan vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja draaman keinoin.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, draama, koulukiusaaminen, Jyväskylän yliopisto
Tehtävänanto
Oppilaat jaetaan neljän hengen ryhmiin. Jokaisesta ryhmästä yksi henkilö edustaa ryhmän näkökulmaa paneelikeskustelussa. Kysymys voisi olla hyvinkin provosoiva, esim. “sukupuolenkorjaus pitäisi kieltää”, ja perusteluissa käytetään apuna kirjan henkilöiden kokemuksia. Ryhmät valmistelevat näkökulman perusteluja yhdessä ennen keskustelun aloittamista. Näkökulmat jaetaan ryhmien kesken tasan niin, että puolet keskustelijoista ovat aihetta vastaan ja puolet sen puolesta. Opettaja tai joku oppilaista toimii puheenjohtajana. Paneelikeskusteluun voidaan virittäytyä katsomalla vaikkapa pätkä Yle Areenasta löytyvää Trans-Perjantai -ohjelmaa.
Keskustelun aiheita:
- Peetun pitäisi huomioida läheisten tunteita muutosprosessissa paremmin vs. Läheisten pitäisi mukautua Peetun toiveisiin ja muutokseen kaikin tavoin
- Sukupuolenkorjaus pitäisi kieltää vs. Kaikilla pitää olla oikeus
toteuttaa transsukupuolisuutta tms. - Ihmisen pitää olla sellainen kuin muut odottavat hänen olevan vs. Jokaisella pitää olla oikeus olla oma itsensä, vaikkei se vastaisikaan muiden odotuksia
Laatija: OPEA415, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet