Tietoa materiaalipankista ja hankkeesta: Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat.
Tehtävien tekijänoikeudet: CC BY-NC.
Ohjeita uusperheille
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tutustutaan uusioperheissä esiintyviin ongelmiin Väestöliiton videon ja keskustelujen avulla. Oppilaita haastetaan keksimään ongelmiin myös omia ratkaisuja. Tehdään oma opetusvideo tai muu tehtävä.
Tehtävän kesto: 1-2 oppituntia
Hakusanoja: muuttuvat perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, tunteet, ryhmätyö, video, draama, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Kirjoitustehtävä
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä nostetaan esiin kirjan aiheita ja teemaa, sekä pohditaan niitä myös laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Sen lisäksi harjoitellaan tunteiden ja ajatusten esittämistä kirjoittamisen keinoin.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjoittaminen, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Peetun muuttuva perhe
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Lyhyt kuvaus: Tehtävän tarkoituksena on tutustua erilaisiin perhemalleihin kirjan Perheen kautta. Tarkastellaan Peetun perheessä tapahtuvia muutoksia ja niiden vaikutuksia.
Tehtävän kesto: noin 10 minuuttia.
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Paneelikeskustelu
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän tarkoituksena on lähestyä transsukupuolisuutta eri näkökulmista. Kysymysten avulla pyritään etsimään ratkaisua ongelmiin. Harjoitellaan vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja draaman keinoin.
Tehtävän kesto: 1 oppitunti
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, draama, koulukiusaaminen, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Transsukupuolisuus ilmiönä
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tutustutaan transsukupuolisuuteen keskustellen ja peilaten transsukupuolisuuden yleisiä tuntemuksia kirjan päähenkilön Peetun kokemuksiin ja tuntemuksiin.
Tehtävän kesto: noin 30 minuuttia.
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, tunteet, ryhmätyö, Jyväskylän yliopisto.
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Peetun elämä muiden silmin
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän tarkoituksena on lähestyä transsukupuolisuutta eri näkökulmista. Kysymysten avulla pyritään etsimään ratkaisua ongelmiin. Harjoitellaan vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja draaman keinoin.
Tehtävän kesto: noin 45 minuuttia.
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, äidinkieli, kirjallisuus, draama, koulukiusaaminen, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Lappujen nostelu
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä herätellään muistiin luettua kirjaa ja alustetaan teemana olevaa aihetta.
Tehtävän kesto: noin 20 minuuttia.
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, ihmissuhteet, tunteet, äidinkieli, kirjallisuus, sukupuolikasvatus, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Päähenkilö ja ihmissuhteet
Kirja: Kolu Siri: Kesän jälkeen kaikki on toisin. Otava 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä avataan kirjan sivuhenkilöiden suhdetta päähenkilöön Peetuun.
Tehtävän kesto: noin 20 minuuttia.
Hakusanoja: transsukupuolisuus, perhemallit, ihmissuhteet, tunteet, ryhmätyö, äidinkieli, kirjallisuus, sukupuolikasvatus, Jyväskylän yliopisto
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Muuttuvat perhemallit / Tunteet
Päivä oktonauttina!
Kirja: Meomi; Vicky Wong; Michael C. Murphy; Tytti Träff: Oktonautit ja suuri aaveriutta. Vaukirja 2011. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä tutkitaan saimaannorppien tilaa eri lähteiden avulla ja tehdään oma kehitysehdotus siitä, kuinka saimaannorppien oloja voisi parantaa.
Avainsanoja: saimaannorppa, luonnonsuojelu, tutkiva oppiminen, elinympäristö
Ikäryhmät: 3.–4. luokka / 5.–6. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos
Moniulotteinen monikulttuurisuus
Kirjan nimi: Seita Vuorela: Lumi. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävässä perehdytän käsitteisiin kulttuuri, identiteetti ja moniäänisyys. Tehtävässä eläydytään toisessa kulttuurissa toimimiseen ja ulkopuolisuuden tunteeseen erilaisilla harjoituksilla, muokataan satu suomalaiseen kulttuuriin sopivaksi, pohditaan omaa nimeä ja identiteettiä sekä erilaisia kerrontaratkaisuja.
Tehtävän kesto: 2–7 oppituntia. Kokonaisuus on suunniteltu toteutettavaksi kolmen kaksoistunnin aikana, mutta tehtäväsisältöön voidaan paneutua myös valikoiden esimerkiksi oppilaiden toiveiden mukaan.
Hakusanoja: identiteetti, kulttuuri, moniäänisyys
Ikäryhmät: 7.–8. luokka / 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus
Sivu 1 / 17