Kirja: Harri Istvàn Mäki: Leevi ja 9. jääkausi. Lasten keskus 2009. Kirjan tiivistelmä
Oppilaat piirtävät/maalaavat sen, mitä teksti heille mieleen tuo mieleen tilanteesta, jossa vuodenajat ovat vinksallaan.
Hakusanoja: kuvataide, tekstitaito, kuuntelu, ympäristö, vuodenajat, Tampereen yliopisto
Tehtävänanto: Tuntia voi pohjustaa ilmastonmuutokseen liittyvällä keskustelulla, jos se on ollut jo esimerkiksi viimekerralla käsittelyssä. Opettaja lukee oppilaille pätkän tekstiä kirjan ensimmäiseltä sivulta. Tätä voi myös vaihtoehtoisesti jatkaa esimerkiksi sivun 10 loppuun, jolloin tarina jää jännittävään kohtaan.
”Eräänä kesäaamuna satoi ensilumi. Lumihiutaleet leijuivat tuulessa ympäriinsä. Ennen kuin asukkaat olivat kunnolla havahtuneet, oli Helsinki valkea”
Oppilaat joko piirtävät tai maalaavat maiseman, joka heidän mieleensä piirtyy. Ajan puitteissa voidaan myös keskustella siitä, mitä tavallisesta poikkeavaa he löytävät tekstistä? Mihin kesällä satava lumi saattaisi liittyä? Koska toiset lapset ovat varmasti valmiita nopeammin kuin toiset, voi lapset jatkaa tarinaa esimerkiksi paperin kääntöpuolelle.
Laatija: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, äidinkieli ja kirjallisuus 2016
Ikäryhmät: 3.–4. luokka / 5.–6. luokka
Asiasanat: Ilmastonmuutos