Konkreettista ympäristöön vaikuttamista

Mauri ja vähä-älypuhelin

Kirja: Veera Salmi: Mauri ja vähä-älypuhelin. Otava 2015. Kirjan tiivistelmä

Kolmen tunnin kokonaisuus konkreettista ympäristöön vaikuttamista ja siihen sitoutumista .

Hakusanoja: ympäristö, säännöt, sanomalehti, viestittely, viestintä, sopimukset, tehtäväkokonaisuus, ekologisuus, kierrättäminen, media, Tampereen yliopisto

Tehtävänanto: 

Tunnit 1 ja 2, 2 x 45 min. Ensimmäisellä tunnilla keskustellaan kirjasta: mitä jäi mieleen, mitä ei ymmärretty/jäi mietityttämään? Muistellaan kirjan luokan tekemiä lupauksia ja mietitään pienissä ryhmissä, millaisia lupaukset voisivat olla ja mitä hyötyä niistä voisi olla ympäristölle.

Kirjoitetaan omat lupaukset. Lupaukset voidaan koristella aiheen mukaisesti, jos tuntiin halutaan integroida kuvataidetta.

Toisella tunnilla kiinnitetään luokan tekemät lupaukset seinälle ja kierretään yhdessä ryhmänä keskustellen lupauksista ja siitä kuinka niitä voisi konkreettisesti toteuttaa.

Lopuksi luodaan luokan yhteiset ”ympäristöpelisäännöt”, joita voisi olla 3-5 kappaletta. (Esim. Sammutan aina valot, kun lähden viimeisenä luokasta.)

Tunti 3, 45 min. Jokainen oppilas on tuonut kouluun muutaman aikakausi- tai sanomalehden. Oppilaat valitsevat pareittain kirjasta kaksi hahmoa, jotka viestittelevät toisilleen kirjan sivujen 56-57 mukaisella, Whatsapp-maisella tavalla. Aiheet viesteihin valitaan ympäristöön tai ilmastonmuutokseen liittyen ja sanat sekä kuvat leikataan lehdistä. Osa sanoista voidaan kirjoittaa myös itse. Lopuksi parit esittelevät työnsä muulle luokalle. Tehtävä soveltuu kierrättämisteemaan tai sanomalehtiviikolle.

Tehtävä PDF

Laatija: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, äidinkieli ja kirjallisuus 2016

Ikäryhmät: /
Asiasanat: