Nordic E-Stories

Please click here for Nordic E-Stories info in English.

Nordic E-stories-tunnuskuva, jossa tekstinä seminaariin liittyviä kysymyksiä: Miltä lastenkirja näyttää tulevaisuudessa? Mitä monilukutaito oikeasti tarkoittaa? Miten sosiaalinen media voi herättää lukuinnon? Miten sähköistyminen näkyy kirjastoissa ja kouluissa Pohjoismaissa.

Lastenkirjallisuuden sähköistyminen Pohjoismaissa koskettaa niin lukijoita kuin tekijöitäkin. Nordic E-Stories -seminaari kokosi 7.–8.11.2016 Tampereelle asiantuntijoita ilmiön eri laidoilta ja asetti sähköistyvän lastenkirjallisuuden monipuolisen tarkastelun keskiöön.

Seminaarin ohjelmistossa oli luentoja, paneelikeskusteluita ja työpajoja. Osallistua saattoi siis kuuntelemalla tai keskustelemalla – Nordic E-Stories tarjosi tilaisuuden syventää tietoa lasten ja nuorten e-kirjoista sekä luoda niille uusia näkymiä. Sähköistyvää lastenkirjallisuutta lähestyttiin tutkimuksen, tekijöiden, käyttäjien ja tarjoajien näkökulmista, unohtamatta sosiaalisen median ja pelialan tuomia ulottuvuuksia.

Puhujina kuultiin alan kotimaisia ja kansainvälisiä tutkijoita, kasvattajia, tekijöitä sekä kustannus- ja kirjastoalan ammattilaisia. Kansainvälisinä vieraina nähtiin mm. lastenkirjallisuuden sähköistymistä kouluympäristössä tutkinut Lucas Ramada Prieto (Barcelonan yliopisto) ja lastenkirjallisuuden sähköistymistä Pohjoismaissa seurannut Scott Rettberg (Bergenin yliopisto) sekä ruotsalaisia toimintamalleja tutkinut Lissa Holloway-Attaway (Skövden yliopisto).

Syksyn aikana Suomea on kiertänyt myös lastenkirjasovelluksia esittelevä Kid E-Lit -näyttely. Näyttely oli osa seminaarin ohjelmaa Tampereella.

Sijainti: Pääkirjasto Metso, Pirkankatu 2. 

Kooste seminaarista   

Seminaarin puheenvuorot

Lataa ohjelma (PDF)

Seminaarin Twitter-keskustelu   

Videoidut puheenvuorot:

Martin Campostrini
Martin Campostrini, Roskilden kirjasto (Tanska): Children’s E-lit – What is it good for?
lucas_play
Lucas Ramada Prieto, Barcelonan yliopisto (Espanja): An Exploratory Research on Kid’s E-Lit Reading Profiles
merete_play
Merete Pryds Helle (Tanska): New Perspectives on Digital Learning. How Can Interactivity Be Integrated in the Narrative.
scott_play
Scott Rettberg, Bergenin yliopisto (Norja): How Genres of Electronic Literature Inform New Reading Experiences for the Young

Logobanneri: Tapahtuman mahdollistavat Nordisk kulturfond, Suomen Kulttuurirahasto, Suomalais-tanskalainen kulttuurirahasto.