Kirja: Juuli Niemi, Et kävele yksin. WSOY 2016. Kirjan tiivistelmä
Tehtävän avulla oppilaat saavat etäännytetysti pohtia nuoruutta ja siihen liittyviä haasteita. Oppilaat pohtivat samalla monikulttuurisuuden ilmiötä sekä teini-ikäisen että nuoren aikuisen näkökulmasta. Oppilas voi myös reflektoida pohtimaansa ja mahdollisia oivalluksia omaan elämäänsä. Oppilaan luovuus ja kirjoitustaidot kehittyvät.
Tehtävän kesto: n. 1 oppitunti
Hakusanoja: erilaiset perheet, ensirakkaus, nuortenkirjallisuus, päiväkirja, kirjoittaminen, luova kirjoittaminen, ihmissuhteet, monikulttuurisuus
Kuvaus kirjasta: Päähenkilöinä ovat yhdeksäsluokkalaiset taiteilijaperheen tyttö Ada ja kosovolaistaustainen Egzon. He kokevat yhdessä ensirakkauden, joka päättyy kuitenkin melko nopeasti. Kerronta on paikoittain hyvin tulkinnanvaraista, koska monia asioita ei sanota ääneen, ja välissä on myös lyyrisempiä kappaleita, joiden kertojasta ei ole selvyyttä.
Tehtävän arvioitu kesto: 1 oppitunti
- Ennen tuntia oppilaat ovat lukeneet kirjan.
- Keskustellaan luokassa kirjan tapahtumista, henkilöistä, aiheista ja teemoista. Keskustelulla varmistetaan, että oppilaat ovat ymmärtäneet kirjan tapahtumat.
- Päiväkirjan kirjoittaminen. Oppilaat valitsevat toisen kirjan päähenkilöistä (Ada/Egzon) ja kuvittelevat olevansa kyseinen henkilö 10 vuotta kirjan tapahtumien jälkeen. Kirjan päähenkilöt ovat juuri tavanneet sattumalta toisensa aikuisina, ja haluavat nyt kirjoittaa siitä päiväkirjaansa.
- Päiväkirjaan kirjoitetaan kohtaamisesta, omasta nykyisestä elämäntilanteesta ja perhesuhteista. Päiväkirjaan kirjoitetaan myös siitä, mitä aikuisena ajattelee ensirakkaudesta, siihen liittyvistä tapahtumista ja muusta silloisesta elämästä.
- Mitä perheellesi kuuluu?
- Kuinka usein olet yhteydessä heidän kanssaan?
- Missä asut?
- Mitä teet työksesi?
- Onko sinulla omaa perhettä?
- Miltä tuntui nähdä Ada/Egzon pitkästä aikaa?
- Mitä tunteita 10 vuotta sitten tapahtunut ensirakkaus sinussa nyt herättää?
- Mitä tunteita silloiset tapahtumat sinussa nyt herättävät?
- Päiväkirjaan voi lisäksi kirjoittaa siitä, mitä näiden kymmenen vuoden aikana on elämässä kokenut. Päiväkirjaan voi myös kirjoittaa, aikooko tai haluaako nähdä ensirakkauden kohdetta tulevaisuudessa uudelleen.
- Mitä olet opiskellut?
- Oletko matkustellut? Jos olet, missä?
- Oletko rakastunut uudestaan? Jos olet, millaiseen/millaisiin henkilöihin?
- Päiväkirjamerkinnän kirjoittamisen jälkeen halukkaat saavat lukea omansa ääneen luokalle, ja niistä keskustellaan opettajan johdolla luokassa.
Laatijat: Äidinkielen ja kirjallisuuden opetusharjoittelijat, OKL, Turun yliopisto 2017
Ikäryhmät: 8.–9. luokka
Asiasanat: Monikulttuurisuus / Muuttuvat perhemallit