Lukuboost-kampanja haastaa nuoret lukemaan

Lukuboost-kampanjan mainoskuva.

Lukuboost-vaikuttavuuskampanja pyrkii lisäämään nuorten lukuintoa Suomessa somevaikuttajavetoisella viestinnällä ja lukuhaasteella.

Lukuboostin haasteessa innostetaan 13–25 -vuotiaita nuoria lukemaan vartin verran päivässä. Haasteeseen voi osallistua kirjaamalla jokaisen oman lukuvartin kampanjasivustolla. Pääpalkintona arvotaan 1000€ lahjakortti, jonka lisäksi jaossa on myös paljon erilaisia viikkopalkintoja. Haaste kestää tammikuun 2025 loppuun saakka. Lue lisää kampanjasta ja haasteesta.

Lukuboostin ammattilaisille suunnatulle sivustolle on koottu sisältöjä, jotka auttavat nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia innostamaan nuoria lukemaan. Sivustolta löytyy esimerkiksi oppituntivinkkejä opettajan työn tueksi, kirjavinkkilistoja ja paljon muuta. Kaikki materiaalit ovat käytettävissä vapaasti ja maksutta.

Lukuvartteja rekisteröidessä nuori samalla ilmoittaa, mitä on lukenut. Tämän materiaalin pohjalta kampanjassa tuotetaan lukusuosituslistoja, jotka julkaistaan tammikuussa 2025.

Lukuboost-kampanjaa koordinoi markkinointitoimisto PING Helsinki. Lastenkirjainstituutti on mukana kampanjassa useiden kirja-alan toimijoiden kanssa. Mukana kampanjassa ovat seuraavat vaikuttajat: ToimistopojatIlari MettäläLaura FrimanJohannes MollbergHenriikka PasanenJanne GrönroosIha Just Imus ja Dokke Tas.