Ympäristöstä huolehtiminen

Sumusaaren merirosvo

Kirja: Riina Katajavuori ja Christer Nuutinen: Sumusaaren merirosvo. Karisto 2015. Kirjan tiivistelmä

Kirjoitetaan tai kerrotaan oma loppu tarinalle. Tehtävä laajentaa kirjan teemoja.

Hakusanoja: luonnonsuojelu, ympäristönsuojelu, vesistöt, kalat, tarina, kirjoittaminen, äidinkieli, ympäristöoppi, Tampereen yliopisto

Tehtävänanto: Luetaan kirjaa sivulle 18-19 asti, jossa on koko aukeaman kokoinen kuva kuolleista kaloista. Kirjoitetaan oma kertomus siitä, miten tarina päättyy. Inspiraation herättämiseksi jätetään kuva aukeamasta näkyville. Apukysymyksinä voivat toimia esimerkiksi: Miksi kalat ovat kuolleet? Mitä pikku merirosvo tekee pelastaakseen kalat? Tarinoiden kirjoittamisen ja lukemisen jälkeen voidaan lukea myös kirja loppuun sekä keskustella ihmisen tekojen vaikutuksesta luontoon. Jos oppilaat eivät kykene vielä kirjoittamaan tarinaa, voidaan toteuttaa myös luokan tai pienryhmien yhteinen tarina siten, että oppilaat sanelevat ja opettaja kirjoittaa. Kolmas vaihtoehto on piirtää esimerkiksi muutaman ruudun mittainen sarjakuva siitä, miten tarina päättyy.

Tehtävä PDF

Laatija: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, äidinkieli ja kirjallisuus 2016

Ikäryhmät:
Asiasanat: