Lastenkirjainstituutin jakama Punni-palkinto annetaan 2020 Eino Nurmiston kirjalle Homopojan opas (Nemo 2019). Palkinnon arvo on 4000 euroa.
Eino Nurmiston esikoisteos Homopojan opas on rohkea avaus tietokirjallisuuteen ja tuo kuuluviin äänet, jotka on aiemmin jätetty alaviitteeksi. Seksuaalikasvatuskirjojen perinteisiä teemoja pohditaan tällä kertaa homomiehen ja -pojan näkökulmasta. Nurmisto kirjoittaa suoraa ja rehellistä tekstiä, ja vastaa homopoikien ja muidenkin mieliä askarruttaviin kysymyksiin, joita ei välttämättä kehtaa edes kysyä. Eino Nurmisto on tunnettu Tämän kylän homopoika -blogistaan.
Katso Eino Nurmiston videotervehdys: https://youtu.be/ZPIHPee1fWU
Lue Eino Nurmiston haastattelu: https://lastenkirjainstituutti.fi/punni-voittaja-eino-nurmisto-rohkeutta-on-tuoda-esiin-erilaisuuden-tavallisuus
Palkinnon lisäksi raati päätti jakaa kolme kunniamainintaa. Kunniamaininnan saavat Johanna Hulkon nuortenromaani Suojaava kerros ilmaa (Karisto 2019), Jens Mattsonin kirjoittama ja Jenny Lucanderin kuvittama Vi är lajon! (Förlaget 2019) ja Julia Pöyhösen, Heidi Livingstonin ja Linnea Bellaminen Fanni-kuvakirjasarja (Kumma 2019).
Katso Johanna Hulkon videotervehdys: https://youtu.be/idQmra4FzAg
Punni-kirjallisuuspalkinto jaetaan kotimaiselle lasten- tai nuortenkirjan tekijälle esikoisteoksesta tai rohkeasta avauksesta lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Kirsi Kunnaksen Punni on hauska ja viisas kertomus erilaisuuden hyväksymisestä (Tiitiäisen tarinoita, WSOY 1957). Punni-jänis on toisenlainen kuin muut, joiden mielestä Punnin kaltaista ei voi ollakaan.
Punni-palkintoraadin asiantuntijajäseninä toimivat kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg ja toimittaja Pia Ingström, Lastenkirjainstituutin kannatusyhdistyksen jäsenedustajana kirjastonhoitaja Sanna-Mari Samu ja nuorisojäsenenä lukiolainen Heidi Rautiainen. Raadin puheenjohtajana toimi Lastenkirjainstituutin kirjastonhoitaja Heidi Juopperi.
Palkintoperustelut
Eino Nurmisto: Homopojan opas. Nemo 2019.
Seksuaalivalistus ja -kasvatuskirjoilla on pitkät perinteet kotimaisessakin kirjallisuudessa. Kirjoissa opastetaan teini-ikäistä tai teini-iän kynnyksellä olevaa nuorta turvallisen seksin ja parisuhteen saloihin. Perinteisesti tällaiset kirjat ovat hyvin heteronormatiivisia ja niissä keskitytään heteroseksuaalin cis-nuoren kokemuksiin. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä on käsitelty vähän, ehkä muutaman sivun verran, tai ei ollenkaan.
Eino Nurmiston esikoisteos Homopojan opas on rohkea avaus tietokirjallisuuteen ja tuo kuuluviin äänet, jotka on aiemmin jätetty alaviitteeksi. Seksuaalikasvatuskirjojen perinteisiä teemoja pohditaan tällä kertaa homomiehen ja -pojan näkökulmasta. Nurmisto kirjoittaa suoraa ja rehellistä tekstiä, ja vastaa homopoikien ja muidenkin mieliä askarruttaviin kysymyksiin, joita ei välttämättä kehtaa edes kysyä. Mistä tietää, onko top vai bottom, ja mitä ne edes tarkoittavat? Entä jos ei halua harrastaa seksiä ollenkaan?
Nurmiston omiin kokemuksiin pohjautuva teos käsittelee seksin ja parisuhteen lisäksi myös seksuaalista identiteettiä, kaapista ulos tulemista sekä homoyhteisöä. Nimestään huolimatta kirja ei ole tarkoitettu ainoastaan homopojille, vaan siihen voi tarttua esimerkiksi homopojan vanhempi tai paras ystävä ymmärtääkseen nuorta paremmin. Teos alkaa katsauksella homoseksuaalisuuden ja Pride-liikkeen historiaan, ja päättyy vanhemmille ja muille aikuisille tarkoitettuun osuuteen. Kaapista tulo on jännittävä hetki ja kirjassa annetaan vinkkejä siihen, miten nuorta voi silloin tukea parhaiten.
Selkeästi jäsennellystä ja otsikoidusta kirjasta on helppo poimia luettavaksi ne osuudet, jotka kulloinkin mietityttävät eniten. Kokonaisuus on helppolukuinen ja humoristinen, ja teos hyvä opas ja vertaistuki näitä asioita pohtivalle nuorelle.
Kunniamaininnat
Johanna Hulkko: Suojaava kerros ilmaa. Karisto 2019.
Nuortenkirjallisuudessa kaivataan lisää kuvauksia eri tavoilla erilaisista nuorista. Johanna Hulkko tarttuu aiheeseen nuortenkirjassaan Suojaava kerros ilmaa. Kepa on 14-vuotias lihava tyttö, joka on koko ajan tietoinen omasta kehostaan ja koostaan. Painoa suurempi ongelma ovat kuitenkin muut ihmiset. Tarinassa tuodaan hyvin esille se, miten muiden ihmisten tuijottelu ja ihmettely nakertavat Kepan itsetuntoa ja saavat hänet pelkäämään uusien asioiden kokeilemista. Onneksi hän kohtaa postcrossing-harrastuksen kerhomatkalla Huun, joka ei välitä Kepan painosta ollenkaan. Muutamaa vuotta vanhempi Huukin on erilainen nuori, joka odottaa pääsyä TAYS:n Trans-poliklinikalle. Hulkon rehellinen ja sujuvasanainen tarina oman itsensä ja muiden erilaisuuden hyväksynnästä koskettaa.
Jens Mattson ja Jenny Lucander: Vi är lajon! Förlaget 2019.
Jens Mattsonin esikoisteoksen teksti on löytänyt erinomaisen parin Jenny Lucanderin kuvituksesta kuvakirjassa Vi är lajon! Isoveli ja pikkuveli ovat leikeissään vaarallisia, savannilla metsästäviä leijonia, joita ei pysäytä mikään. Todellisuus tulee kuitenkin mukaan, kun isoveli sairastuu vakavasti. Savanni siirtyy sairaalaan, jossa kuolema hiipii isomman leijonan huoneeseen. Lucanderin yksityiskohtainen kuvitus tukee tarinaa ja tuo lasten leikkien ja tunteiden hurjuuden lähelle lukijaa. Kuvituksessa lukija näkee lasten todellisuuden ja heidän mielikuvituksensa luoman maailman, sekä heidän vanhempiensa kasvavan pelon ja epätoivon isoveljen sairauden edetessä. Vakavaa aihetta käsittelevä kirja on parhaimmillaan, kun lapsi ja aikuinen lukevat sitä yhdessä.
Julia Pöyhönen, Heidi Livingston ja Linnea Bellamine: Fanni-sarja. Kumma 2019.
Julia Pöyhönen ja Heidi Livingston ovat tunnetaitoihin erikoistuneita psykologeja, ja heidän asiantuntemuksensa näkyy tunnetaitoja käsittelevässä Fanni-kuvakirjasarjassa. Jokaisessa kirjassa seikkailee pieni Fanni-norsu ystävineen. Tarinoiden aiheet liittyvät erilaisiin voimakkaita tunteita herättäviin tilanteisiin. Kirjan lopusta löytyvät tehtävät sekä aikuiselle tarkoitettu ”Tietoa tunnetaidoista” -osuus tukevat aiheiden käsittelyä pienen lukijan kanssa. Tarina, tieto-osuus ja Linnea Bellaminen ilmeikäs kuvitus luovat yhdessä laadukkaan kotimaisen kirjasarjan, joka opastaa lapsia ja aikuisia tunnistamaan ja käsittelemään tunteitaan rakentavalla tavalla.