Muita tutkimusaiheita

Berghäll, Camilla: Magiska gränser. Kronotoper och karaktärsbeskrivning i fem barn och ungdomsromaner av Yvonne Hoffman. Åbo Akademi, Litteraturvetenskapen, 2009. PG, 73 s.

Heikkilä, Mirja: “Eikö äiti kuule? Täällä huutaa Nalle Karvatassu!”: psykoterapeuttinen lastenkirja. Oulun yliopisto, Informaatiotutkimus ja viestintä, 2009. PG, 76 lehteä.

Heittola Katja: Rakkaus on kuolemista. Nuorten ja aikuisten runojen rakkausmetaforien vertailua. Vaasan yliopisto: nykysuomi, 2007. PG, 79 s.

Hirvonen, Riitta: Ystävä sä lapsien: lasten virret ja hengelliset laulut suomenkielisissä kokoelmissa 1824–1938 ja niiden vaikutus vuoden 1938 virsikirjaan. Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta, 2009. Väitöskirja, 259, [30] s. LKI.

Hämäläinen, Tanja: “Enkelten kuvia lumihangessa”. Symbolit tyttöyttä rakentamassa SinäMinä -lehden Omat runot palstan runoista. Tampereen yliopisto, Suomen kirjallisuus, 2010. PG, 82 s.

Korpela, Maria: Miten realistisissa lastenkirjoissa puhutaan? Turun yliopisto, Suomalaisen ja yleisen kielitieteen laitos: suomen kieli, 2006. PG, 89 s.

Kymäläinen, Anu: Hevoskirjan maisemissa. Tila, paikka ja maisema neljässä kotimaisessa nuorten hevosromaanissa. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2009. PG, 81 s.

Leskelä-Kärki, Maarit: Kirjoittaen maailmassa: Krohnin sisaret ja kirjallinen elämä. Turun yliopisto, 2006. Väitöskirja, 685 s. LKI.

Nieminen, Tarja: Ajan esitys ja lineaarisen ajan murtaminen Tove Janssonin teoksessa Sent i november. Jyväskylän yliopisto, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos: kirjallisuus, 2008. PG, 84 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Nyberg, Johanna: Lasten- ja nuortenkirjallisuuden koiratarinat – Koiran representaatio sarjoissa Koirahullun päiväkirja, Vilman koiraklubi ja Jenny & Jess. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: yleinen kirjallisuustiede, 2006. PG, 119 s.

Pehkonen, Anu: Ûbersetzung von Eigennamen in der Schönliteratur. Beispiele aus Kinder- und Erwachsenenbüchern. Vaasan yliopisto: Saksan kieli ja kirjallisuus 2008. PG, 61 s.

Roiha, Heli: Mönsterflicka och monsterflicka. Huvudpersonerna i två flickromaner. Vaasan yliopisto, pohjoismaiset kielet 2007. PG, 87 s.

Rossi, Elina: Representations of power in Roald Dahl’s Matilda. Oulun yliopisto, Englannin kielen laitos: englannin kieli, 2005. PG, 68 s.

Rättyä, Kaisu: Rajoja kohdaten. Teemojen ja kerronnan suhde Hannele Huovin nuortenromaaneissa 1980- ja 1990-luvulla. Suomen Nuorisokirjallisuuden Instituutin julkaisuja, 29. Tampere, 2007. Väitöskirja, 308 s. LKI.

Salermo, Henrika: Why are they all wearing striped pyjamas?: Representing the holocaust to children in I have lived a thousand years and The boy in the striped pyjamas. Helsingin yliopisto, Nykykielten laitos: englantilainen filologia, 2010. PG, 66 s. kuv.

Solantaus, Riina: Kehitysvammaisuus lasten kaunokirjallisuudessa: kuvausten määrä ja luonne. Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos, 2008. PG, 97 lehteä.

Verho, Satu: Kiusaajat ja uhrit ymmärrystä etsimässä: kiusaamisteema 2000-luvun lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos suomen kirjallisuus, 2005. PG, 63 lehteä. LKI.