Lukeminen ja kirjallisuuden vastaanotto, fan fiction

Ahvenjärvi, Riitta: Lasten ja nuorten lukemisharrastus: kyselytutkimus ahmimis- ja murrosikäisille. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, kasvatustiede, 2007. PG, 64, [13] lehteä : kuv.

Blad, Noora: Harry Potter Vuotavassa Noidankattilassa. Harry Potter -fanit romaanien aukkopaikkojen tulkitsijoina ja täydentäjinä Potter-aiheisella keskustelufoorumilla. Joensuun yliopisto, Suomen kieli ja kulttuuritieteet: kirjallisuus, 2008. PG.

Borg-Sunabacka, Monica: I spänningen mellan verklig och implicit läsare : textstrategier i Neil Gaimans Coraline återspeglade av elever i årskurs fem. Åbo Akademi: Litteraturvetenskap, 2007. PG, 78, [23] bl. : ill.

Fredriksson, Anna: Moral child behaviour and moralising child behaviour: the reception of Roald Dahl’s novels for children. Åbo Akademi, Engelska, 2007. PG, 109 bl. : ill.

Hirsjärvi, Irma: Faniuden siirtymiä: suomalaisen science fiction -fandomin verkostot. Jyväskylän yliopisto, 2009. Väitöskirja, 361 s. LKI.

Honkanen, Maarit: Miten lapset ja aikuiset tulkitsevat lastenkirjallisuutta? Tapaustutkimus elokuvan Muumipeikko ja pyrstötähti sekä A. A. Milnen tarinan Tikrut eivät kiipeä puuhun vastaanotosta. Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2010. PG.

Häggblom, Charlotta: Young EFL-pupils reading multicultural children’s fiction: an ethnographic case study in Swedish language primary school in Finland. Åbo Akademis Förlag, 2006. Väitöskirja, 324 s. LKI.

Kahreman, Maria: Suomalaisten Harry Potter -fanien keskusteluja netissä. Suosikkiaiheiden, faniuden sekä arvomaailman tarkastelua. Joensuun yliopisto: mediakulttuurin maisteriohjelma: kulttuurintutkimus, 2007. Kulttuurintutkimuksen pääaineen tutkielma.

Kankaanniemi, Laura: Kertomus kertoo kaikkee: tutkimus lasten metatekstuaalisesta tietoisuudesta esi- ja alkuopetusiässä. Jyväskylän yliopisto, Kielten laitos: suomen kieli, 2007. PG, 76 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Karvonen, Pirkko: Päiväkotilasten lukuleikit: lukutaidon ja lukemistietoisuuden kehittyminen interventiotutkimuksessa. Jyväskylän yliopisto, 2005. Väitöskirja, 179 s. LKI.

Kettunen, Satu: Lapset kertovat raamatunkertomuksesta. Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteen koulutusohjelma,: kasvatustiede, 2008. PG, 170 lehteä : vär. kuv.

Kukko Elisa: Meidän tarinamme; kuvakirjan kokemuksellinen ymmärtäminen toisen ja itsen kohtaamisen tilana. Lapin yliopisto, Taiteiden tiedekunta, Kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma, Kuvataidekasvatus, 2007. PG, 171 lehteä ; kuv.

Lehtinen, Ulla: Superlapsia, sankareita ja selviytyjiä: lapsuuden lukukokemukset ja niiden merkitykset lukijoiden narratiivisissa identiteeteissä. Lapin yliopisto, Luokanopettajan koulutusohjelma: kasvatustiede, 2007. PG, 100, [10] lehteä : kuv.

Matala, Virpi; Salo-Mäenpää Eliisa: ”Katse olkoon kannoillasi ja otsallasi tuuli”. Peruskoulun kuudennen ja yhdeksännen luokan oppilaiden reseptio Aila Meriluodon romaanista Vihreä tukka. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2007. PG, 83 s.

Nurmi, Päivi: Ihmesadun tyttöhahmo toimijana: neljäsluokkalaisten näkemyksiä Aili Somersalon Päivikistä. Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos, 2004. PG, 62 s., liites.

Odell, Anja: “Encouraging, funny and heart-warming”, “Not in the least bit entertaining”, “Hilarious, totally funny, well written and exciting”, “Very inappropriate”, “Magical” – Readers’ Responses to Charlie and the Chocolate Factory, Matilda and Revolting Rhymes by Roald Dahl. Tampereen yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos: englantilainen filologia, 2008. PG, 97 s. + liitteet (48 s.)

Piispanen, Tiina: Beloved magical creatures: conflicts of romance in Harry Potter fan fiction. Jyväskylän yliopisto, Kielten laitos: englannin kieli, 2008. PG, 98 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Raittila, Viivi: Alakoululaiset kirjallisuuden lukijoina. Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2009. PG, 92 s.

Rajala, Päivi:11–12 -vuotiaiden aktiivilukijoiden lukuharrastus ja sen tukeminen vanhempien ja lasten näkökulmasta. Lapin yliopisto, Luokanopettajan koulutusohjelma: kasvatustiede, 2008. PG, 99 s.

Ryynänen, Tiina: Tapaus ranskanperunapotku – Ääneen luetun kirjan reseptio. Tampereen yliopisto: Opettajankoulutuslaitos, Luokanopettajan koulutus, 2006. PG, 63 s. + liitteet + kuvia.

Siitonen, Sini: Olipa kerran… lasten kokemuksia kuvakirjoista: kulttuurinen ja kasvatuksellinen katse kuvakirjaan. Kasvatustieteen koulutusohjelma, Kasvatustiede, 2008. PG, 120 lehteä : värikuv.

Suvitie, Heini: H. C. Andersenin Teekannu-sadun tulkinta 6.- ja 9.-luokkalaisen silmin. Turun yliopisto: Opettajankoulutuslaitos, 2007. PG.

Talvitie, Seija: “Runo herättää ihanan suojaavan tunteen.”: sanataidekerhon lapset lastenlyriikan tulkitsijoina. Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos: Chydenius-instituutti – Kokkolan yliopistokeskus, 2006. PG, 131 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Viitanen, Leena: Fanfiction kirjallisuutena eli kuinka koulukiusaajasta tuli seksikäs sankari. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: yleinen kirjallisuustiede, 2008. PG, 130 s.

Virtanen, Tarja: Eläväksi haukuttu Kalevala. Mauri Kunnaksen Koirien Kalevalan aikuis- ja lapsilukijoiden vastaanotto. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2007. PG, 110 s.