2.1. Identiteetti ja ihmiskuva
Eskola-Delikouras, Maarit (Tiina): Mistä on pienet tytöt tehty, mistä tyttöjen äidit? Identiteetin rakentumisesta Kaarina Helakisan romaanissa Lumikki Valkonen. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2006. PG, 119 s.
Hartikainen, Arttu: Maailmassa mutta ei maailmasta: vanhoillislestadiolaisen nuortenkirjallisuuden ihmiskäsitys viiden kirjan valossa. Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos: 2006. PG, 89 s. LKI.
Heinonen, Suvi: ”Pikku kirjailijattaresta” kirjailijaksi. Virva Seljan kehitys Rauha S. Virtasen Selja-tyttökirjasarjassa. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2007. PG, 96 s.
Kinnari, Susanna: Suomalaisuuden kuva. Theodolinda Hahnssonin Marjapojissa, T. R. Roschierin Auringon noustessa, Hilja Haahden Helvissä ja Immi Hellénin Eeva Aarniossa. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2006. PG, 104 s.
Lahtia, Marja: Haaveena puhvihihat ja pienet kalvosimet: pukeutumisen kuvia identiteetin rakentumisesta L. M. Montgomeryn (1908) kirjassa Annan nuoruusvuodet. Helsingin yliopisto, Kotitalous- ja käsityötieteiden laitos: käsityötiede, 2008. PG.
Loponen, Säde: Ei pelkästään tästä maailmasta. Päähenkilön usko ja identiteetti Päivi Luostarisen ja Hellevi Salmisen nuortenromaaneissa. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2008. PG, 74 s.
Piippo, Taija: The Effect of Desire on Identity in the Harry Potter novels. Deleuze and Guattari Against Psychoanalysis. Tampereen yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos: englantilainen filologia, 2006. PG.
Pollari, Anette: Erilainen vai samanlainen?: nuoruuden identiteetti 1950- ja 2000-luvun nuortenromaaneissa. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2008. PG, 105 + liites.
Vilkkumaa, Liisa: Alice ja muuttuva minuus. Prosessinalainen subjekti Lewis Carollin teoksessa Alice’s Adventures in Wonderland. Helsingin yliopisto, Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos: yleinen kirjallisuustiede, 2006. PG, 96 s.
Witter, Karolina: The developing child in Laura Ingalls Wilder’s Little house books. Helsingin yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos: englantilainen filologia, 2006. PG.
2.2. Toiseus, yksinäisyys, erilaisuus
Lassén-Seger, Maria: Adventures into otherness: child metamorphs in late twentieth-century children’s literature. Åbo Akademi, Humanistiska fakulteten: Engelska språket och litteraturen, 2006. Väitöskirja. LKI.
Matara, Anu: Minulla ei ole paikkaa mihin mennä. Se on taivaansinisten korvien syytä.” Erilaisuus lasten kuvakirjoissa. Helsingin yliopisto, Käyttäytymistieteet, 2008. PG.
Mononen, Tiina: Toiseus Robin Hobbin fantasiaromaanissa Fool’s Fate. Jyväskylän yliopisto, taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos: kirjallisuus, 2010. PG, 111 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).
Nupponen, Anni: Ulkopuoliset, vähän vaaralliset, toisenlaiset. Toiseus Tove Janssonin muumikirjoissa. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2008. PG, 99 s.
Pulakka, Kaisa: Mutta et kai pahastu jos joskus vetäydyn niityn syrjäiseen kolkkaan mietiskelemään… Yksinäisyyden ja etsimisen teemat Eeva Tikan satutuotannossa. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2008. PG, 99 s.
2.3. Anoreksia
Isotupa, Elina: Löysää, kuritonta lihaa. Anoreksiaproblematiikka Hannele Huovin Madonnassa, Tuula T. Matintuvan Lasilinnussa, Kira Poutasen Ihanassa meressä ja Laura Honkasalon romaanissa Siskoni, enkelinluinen tyttö. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2008. PG, 103 s. LKI.
Liimatta, Terhi: Kehollisuus nuortenkirjojen rakkaus- ja vihametaforissa (Kirsti Ellilä, Tuija Lehtinen, Tittamari Marttinen, Riitta Jakobsson, Tuula Kallioniemi, Anders Jakobsson, Sören Olsson). Oulun yliopisto, suomen kieli, 2006. PG, 68 s.
Mikkola, Hanna-Maija: Mistä on pienet tytöt tehty? Syömishäiriöisten tyttöjen ja heidän naiseksi kasvamisensa representoiminen suomalaisessa nykynuortenkirjallisuudessa. Joensuun yliopisto, Suomen kieli ja kulttuuritieteet: kirjallisuus, 2008. PG, 152 s.
Huomautus: Saatavana mikrokorttina.
Rautiainen, Miia: Laiha, puhdas ja täydellinen. Hannele Huovin Madonna ja Kira Poutasen Ihana meri anoreksiakuvauksina. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2007. PG, 118 s. LKI.
2.4 Yksilö ja yhteiskunta
Ansami, Kaisa: Tatun ja Patun outo kapitalismi. Natinalistinen ideologia ja postmodernismi Aino Havukaisen ja Sami Toivosen kuvakirjassa Tatun ja Patun Suomi. Tampereen yliopisto, Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö / Suomen kirjallisuus, 2011. PG, 109 s. LKI.
Karvonen, Tiina: Tiina ja jälleenrakentamisen aika. Anni Polvan Tiina-kirjat kontekstuaalisin silmin. Jyväskylän yliopisto, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos: kirjallisuus, 2009. PG, 89 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).
Keinänen, Pauliina: Reflections of the early twentieth-century Canadian society in L. M. Montgomery’s Emily series (1923-1927). Jyväskylän yliopisto, Kielten laitos: englannin kieli, 2006. PG, 87 s.
Rissanen, Miia: Samhällsbilden i muminböcker. Jyväskylän yliopisto, Kielten laitos: ruotsin kieli, 2006. PG, 50 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).
2.5. Arvot, moraali, kasvatus
Audas-Kass, Amanda: Det är min pappa som är präst … Jag är ju bara … barn”: kristna inslag i Monica Vikström-Jokelas böcker om Ellen och Åsa Hofverbergs böcker om Hedda. Åbo Akademi: Litteraturvetenskap, 2009. PG, 81 bl.
Aurell, Tarja: “Isänmaa, ota meidät kokonaan”: Otavan Poikien seikkailukirjasto nuorten kasvattajana ja viihdyttäjänä vuosina 1925–1948. Helsingin yliopisto, Suomen ja Pohjoismaiden historia: 2009. PG.
Hakala, Hellevi: Uudelleenkerrotut kansalliset kuvat: kansalliset ideaalit suomalaisessa 1920- ja 1930-luvun nuortenkirjallisuudessa. Oulun yliopisto, Taideaineiden ja antropologian laitos: kirjallisuus, 2006. Lisensiaatintyö, 266 s. LKI.
Hintikka, Maria: “Orpo olen ja koditon, mutta en varas”: oikeamielisyys lapsen moraalisen tilan peilinä Anni Swanin nuorisokirjoissa. Helsingin yliopisto, Teologinen tiedekunta: teologinen etiikka ja sosiaalietiikka, 2007. PG, 90 s. LKI.
Lappalainen, Kaisa: Das Böse in der Kinderwelt: die Darstellung des Dritten Reiches in der Kinder- und Jugendliteratur. Jyväskylän yliopisto, Kielten laitos: saksan kieli ja kulttuuri, 2006. PG, 125 s.
Stam-Lehmusvuori, Eija-Liisa: Peppi Pitkätossu – sankaritar vai huonosti käyttäytyvä pikkutyttö. Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos, 2007. PG, 68 s.
Viinikainen, Taru: Kissimirristä lumileopardiin. Kasvatuksellisuus ja opettavaisuus suomalaisessa eläinaiheisessa lastenlyriikassa 1800-luvun lopulta 2000-luvun alkuun. Joensuun yliopisto: kirjallisuus, 2007. PG.
2.6. Lapsuus ja vanhemmuus
Aarnio-Kemppainen, Marja; Pellikka, Terhi: “Eläköön superkaksoset”: kaksosuus lastenkirjoissa. Oulun yliopisto, Kajaanin opettajankoulutusyksikkö: vasrhaiskasvatuksen koulutus, kasvatustiede, 2008. PG.
Aumanen, Hanna-Liisa: “Jos vain tietäisin, missä äiti on, niin ei varmasti olisi näin ikävä.” Lapsuuden sosiaalisten ongelmien representaatiot Sari Peltoniemen Kukka Kaalinen -teoksissa. Joensuun yliopisto: kirjallisuus, 2008. PG.
Hannula, Monica: Children and Childhood in William Blake’s Songs of Innocence and of Experience. Tampereen yliopisto, Kieli-ja käännöstieteiden laitos: englantilainen filologia, 2008. PG, 71 s.
Hyytiäinen, Nina: “Lapsista lukeminen alkaa”. Lastenkirjallisuuskritiikkien lapsuuskäsitykset 1960–1970-luvun vaihteessa. Turun yliopisto, Historian laitos: kulttuurihistoria, 2007. PG, 90 lehteä. LKI.
Kaisvuo, Heidi: Perhesuhteet Tittamari Marttisen lastenkirjoissa. Tutkimuskohteina Elsa ja Eetu -, Timjami -, Sara ja Pyry -, Viola ja Julius – sekä Oona ja Moona -kirjat. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2006. PG, 107 s.
Karttunen, Ville: Oravan pesästä omituisten otusten kerhoon. Lapsuuden representaatiot suomalaisessa lastenmusiikissa 1930-luvulta 2000-luvulle. Joensuun yliopisto: kirjallisuus, 2008. PG.
Lakka, Anne-Maria: Foster Parenting in L.M. Montgomery’s Anne of Green Gables and J.K. Rowling’s Harry Potter Novels – Representations of Parenting in Two Classic Children’s Novel Series from the Early and the Late 20th Century. Tampereen yliopisto, Kieli-ja käännöstieteiden laitos: englantilainen filologia, 2009. PG, 112s.
Lilja, Salla: Äidit ja isät lastenkirjallisuudessa. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden laitos: kasvatustiede, 2008. PG, 60 s.
Lukka, Jasmiina: Äitiä etsimässä: diskurssianalyysia soveltava tutkimusmatka lastenkirjallisuuteen. Lapin yliopisto, Luokanopettajan koulutusohjelma: kasvatustiede, 2007. PG, 110 s.
Lumijärvi, Marketta: Pelottavasta auktoriteetista tasavertaiseksi kaveriksi – Äiti suomalaisissa lastenromaaneissa vuosina 1945, 1976 ja 1990. Tampereen yliopisto, Opettajankoulutuslaitos: luokanopettajan koulutus, 2006. PG, 95 s.
Miettinen, Minna: ”Onks siinä mitään järkee, että mä yritän esittää kotiäitiä?”. Tutkimus perhekuvasta elokuvissa Pelikaanimies sekä Heinähattu ja Vilttitossu. Kulttuurintutkimuksen pääaineen tutkielma, mediakulttuurin maisteriohjelma. Joensuun yliopisto, kulttuurintutkimus: 2007. PG.
Puronaho, Jenni: Innocent, yet ambitious: childhood in 19th century America as depicted in Louisa May Alcott’s Little Women series. Jyväskylän yliopisto, Kielten laitos: englannin kieli, 2010. PG, 78 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).
Ruohisto, Laura Maarit: Aikuiset – tuki ja turva vai tuho ja surma: aikuisten roolit Terhi Rannelan nuortenromaanissa Taivaan tuuliin. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2009. PG, 104 s.
Silander, Mirka: Lapsi ja masentunut vanhempi: lasten tukeminen terapeuttisen lastenkirjallisuuden avulla. Jyväskylän yliopisto, Varhaiskasvatuksen laitos: 2006. PG, 70 s.
Turunen, Reija-Tuulia: Yksin jätetyt lapset, puuttuvat aikuiset ja sijaishahmot. Henkilöhahmot kahdessa Hannu Mäkelän sekä kahdessa Tittamari Marttisen lastenromaanissa. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2006. PG, 163 s.
Virtanen, Eeva: Heinähattu ja Vilttitossu-teosten perhesuhteet: päähenkilöiden roolien tarkastelua. Oulun yliopisto, Kajaanin opettajankoulutusyksikkö: varhaiskasvatuksen koulutus, kasvatustiede, 2009. PG.
2.7. Feminiinisyys ja maskuliinisuus. Seksuaalisuus. Gender.
Aho, Niina: Kielletyn värinen tyttö: naiselliset piirteet Aila Meriluodon fantasiaromaanissa Vihreä tukka. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2005. PG, 101 s. LKI.
Eloranta, Reeta: “Juuri oikeaa ja tärkeää pienen tytön elämää”. Sukupuolittuneet kasvatustavoitteet Marjatta Kurenniemen Onneli ja Anneli -sarjassa. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2008. PG, 88 s.
Franck, Mia: Frigjord oskuld: heterosexuellt mognadsimperativ i svenska ungdomasroman. Åbo Akademis Förlag, 2009. Väitöskirja, 322 s. LKI.
Helenius, Kristiina: Kaksi tuhkimotarinaa ja kaksi tyttökuvaa. Anni Swanin Iris-rukassa ja Frances Hodgson Burnettin Pikku prinsessassa. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2007. Sivuainetutkielma.
Hytönen, Riina: Feministisyydet ja maskuliinisuudet Tove Janssonin muumikirjoissa. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2008. PG, 79 s.
Kajo, Irene: Antiäiti, feministi, geneettinen kummajainen: sukupuolen tuottaminen noidan hahmon kautta. (Kohdetekstit: Ibbotson, Eva: Which Witch?; Mahy, Margharet: The Changeover; Dahl, Roald: The Witches.) Helsingin yliopisto, Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos: yleinen kirjallisuustiede, 2005. PG, 90 s.
Komulainen, Minna: Hän lensi paraatitornin huippuun ja nauroi. Naissubjekti Kaarina Helakisan sadussa ”Kuninkaantyttären siivet”. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2006. PG, 86 s.
Kuhmonen, Anniina: Satuprinsessa itsenäistyy? Feministisyys Kaarina Helakisan sadussa ”Kuninkaantyttären siivet” ja Hannu Mäkelän sadussa Kaksi prinsessaa. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2008. PG, 79 s. LKI.
Lamberg, Annika: Naisten ja miesten nimitykset kahdessa lastenkirjassa. Oulun yliopisto, Suomen kielen, informaatiotutkimuksen ja logopedian laitos: suomen kieli, 2007. PG, 69 s.
Lehtinen, Tiina: Représentation de la femme dans les contes de Perrault : Le Petit Chaperon rouge, La Barbe bleue et Cendrillon. Turun yliopisto: ranskan kieli, 2008, PG, 74 s.
Miettinen, Sari: Poikatyttö Masa sukupuolijärjestyksen määrittäjänä ja purkajana. Sukupuolen (queerit) strategiat Tuija Lehtisen Mirkka-sarjassa. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2009. PG, 94 s. LKI.
Mäkinen, Sanna Emilia: “Jätkä on eläin ja eläin ajaa mopolla.” : poikakuva Tuija Lehtisen nuortenromaanissa Mopo. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2008. PG, 94 s.
Niemi, Paula: Rokkihomo, enkeliveli, seksihullu. Pojat ja maskuliinisuuksien konstruointi Moni Nilsson-Brännströmin Tsatsiki-kirjoissa. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: yleinen kirjallisuustiede, 2007. PG 113 s.
Paasonen, Hanna-Reetta: Taking Emily Seriously: The Depiction of a Canadian Female Artist in the 1920’s in L. M. Montgomery’s Emily Trilogy. Tampereen yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos: englantilainen filologia, 2007. PG, 76 s.
Pekkala, Jenni: Naiseksi kasvaminen Katri Mannisen teoksissa Sikabileet, Megakesä, Bittitiikeri sekä Supersivari. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2007. PG, 92 s.
Perttilä, Netta: Melukylän lasten sukupuolittunut leikki ja leikin kategoriat. Helsingin yliopisto, Sosiaalipsykologian laitos: sosiaalipsykologia, 2006. PG.
Pottonen, Heli: “Niinhän niiden seikkailukertomuksissa aina käy”. Sukupuoli ja seksuaalisuus Tove Janssonin muumikirjoissa. Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2010. PG.
Rantamaula, Heli: Gender in David Edding’s The Belgariad, The Malloreon, Belgarath the Sorcerer and Polgara the Sorceress. Oulun yliopisto: englantilainen filologia, 2008. PG.
Riikonen-Mialon, Sirpa: Mistä tehdään pieni poika? Poikakuvan rakentuminen Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä -sarjan neljässä teoksessa. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2008. PG, 95 s.
Sankelo Paula: Lesbisyyden diskurssit nuortenkirjallisuudessa. Helsingin yliopisto, Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos: kotimainen kirjallisuus, 2007. PG, 100 s.
Sonninen, Lotta: Säestystä, sooloilua ja hälyääniä : kerronnan ja kerrotun suhteesta kolmen poikakertojan tarinassa. (Kohdetekstit: Twain, Mark: The adventures of Huckleberry Finn; Salinger, J. D: The catsher in the rye; Klass, David: You don’t know me.) Helsingin yliopisto, Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos: yleinen kirjallisuustiede, 2006. PG, 85 s.
Törrö, Hanna-Leena: Mistä on pienet tytöt ja pojat tehty?: sukupuolen tuottaminen Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu -tarinoissa. Lapin yliopisto, Luokanopettajan koulutusohjelma: kasvatustiede, 2009. PG, 116 s.
Voipio, Myry: Luulen, että olen löytänyt sen. Minkä? Itseni. Tyttöjen toimijuuden muutoksista tyttökirjallisuudessa. Oulun yliopisto, humanistinen tiedekunta: kirjallisuus, 2009. PG, 102 s. LKI.
Åkerholm, Katrina: Skeva syskon. Styvsyskon och heteronormativitet i svensk ungdomsroman under 00-talet. PG, 76 s.
Österberg, Anni: Pallo hukassa Vatanen: Pojasta mieheksi, peilinä Vihreä Varis -kirjasarja. Oulun yliopisto, Kajaanin opettajankoulutusyksikkö: varhaiskasvatuksen suuntautumisvaihtoehto, 2006. PG.
Österlund, Maria: Förklädda flickor: könsöverskridning i 1980-talets svenska ungdomsroman. Åbo: Åbo Akademis Förlag, 2005. Väitöskirja, 372, [9] s. LKI.
2.8. Suru ja kuolema
Ala-Nissilä, Tuomas: ”Meillä on sinulle ikäviä uutisia.” Kuolemanmotiivi 1990-luvun lopun suomalaisissa nuortenkirjoissa. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2007. PG, 87 s.
Ikäheimo, Taru: Pahan ja kuoleman tematiikka J. K. Rowlingin Harry Potter – kirjasarjassa. Jyväskylän yliopisto, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos: kirjallisuus, 2009. PG, 129 s.
Tutkielma ladattavissa verkosta (linkki avautuu uuteen välilehteen).
Kokko, Mirja: ”Niin kuin minä unohtaisin.” Kuoleman teema ja lapsen surun ja ikävän esittäminen Riitta Jalosen teoksissa Elisabet, nalle ja pikkuveli, jota ei ole ja Tyttö ja naakkapuu. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2008. PG, 91 s. LKI.
Kokko, Mirja: “Minä tiedän ikävän.” Lapsen suru sanoin ja kuvin Riitta Jalosen ja Kristiina Louhen teoksissa Elisabet, nalle ja pikkuveli, jota ei ole ja Tyttö ja naakkapuu. Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2010. Lis. LKI.
Laivamaa, Tapio; Metsola, Outi: Lapsen suru: kuolema ja suru oppi- ja lastenkirjallisuudessa. Lapin yliopisto, Luokanopettajan koulutusohjelma: kasvatustiede, 2008. PG, 94 s.
Mansikkaniemi, Mikaela Beata: “I julklapp önskar vi oss att Hilda alltid mår bra”: barnlitteratur med temat sjukdom eller döden som medel att uppnå de centrala målsättningarna för socialt arbete. Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitos: sosiaalityö, 2010. PG. PDF.
Piha, Eeva; Saukonoja, Tanja; Virolainen, Noora: Emman kirja surusta: realistisesti kuolemaa käsittelevä lastenkirja. Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia: Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja terveysala. AMK-opinnäytetyö.
Salonen, Laura: “The World’s Full of Amazing Things” Death and Spirituality Represented to Children in E.B. White’s Charlotte’s Web and David Almond’s Skellig. Tampereen yliopisto, Kieli- ja käännöstieteiden laitos: englantilainen filologia. 2008. PG, 71 s.
2.9. Luonto, ekokritiikki
Andrew, Sarah: Personifikaatio luonnonkuvauksen keinona: sanan ja kuvan vuorovaikutus Yrjö Kokon Pessissä ja Illusiassa. Helsingin yliopisto, Suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitos: suomen kieli ja kulttuuri, 2007. PG.
Dahlbacka, Emma: The Horse, the Howl and the Hachet. Nature Representations in Ronia, the Robber´s Daughter and Hatchet. Vaasan yliopisto: englannin kieli, 2010. PG, 93 s.
Kirjavainen, Hanna: Matka muumiperheen mielenmaisemiin. Ekokriittinen ja ekopsykologinen näkökulma Tove Janssonin teokseen Pappan och havet . Tampereen yliopisto, Taideaineiden laitos: suomen kirjallisuus, 2009. PG, 103 s. LKI.
Ristiluoma, Erika: Inhimilliset kaniinit. Myytit, nainen ja luontosuhde Richard Adamsin teoksessa Ruohometsän kansa. Oulun yliopisto: kirjallisuus, 2006. PG, 72 s.
Suna, Niina: ”Metsän prinsessa, luonnonlapsi. On syntynyt uusi ihminen.” Ekokriittinen näkökulma luonnon representaatioihin Yrjö Kokon saturomaanissa Pessi ja Illusia. Turun yliopisto, Taiteiden tutkimuksen laitos: kotimainen kirjallisuus, 2009. PG, 82.
Tuominiemi, Tiina: Expérience de la forêt dans Le petit Poucet de Charles Perrault. Turun yliopisto: ranskan kieli, 2008. PG, 110 s.