Myry Voipio: Minuuden, vallan ja ruumiillisuuden kysymyksiä. Nuortenkirjallisuuden kehityksestä ja piirteistä
Heikkilä-Halttunen, Päivi & Rättyä, Kaisu (toim.) 2003: Nuori kirjan peilissä. Nuortenromaani 2000-luvun taitteessa. Helsinki: Nuorisotutkimusseura.
Trites, Roberta Seelinger 2000: Disturbing the Universe. Power and Repression in Adolescent Fiction. Iowa City: Iowa UP.
Voipio, Myry 2022: Minuuden kirjallisia rakennuspalikoita. Nuortenkirjallisuuden kehityksestä, piirteistä ja tutkimuksesta. 81–116. Teoksessa Johdatus lastenkirjallisuuden tutkimukseen (toim. Kaisa Laaksonen). Tampere: Lastenkirjainstituutti.
Younger, Beth 2009: Learning Curves: Body Image and Female Sexuality in Young Adult Literature. Lanham, Maryland: The Scarecrow Press, Inc.
Melanie Ramdarshan Bold: Women of Colour in UKYA: subverting stereotypes and expanding identities
Bishop, R. S. (1990): Mirrors, windows, and sliding glass doors. In: Perspectives: Choosing and Using Books for the Classroom, 6(3).
Fitzsimmons, R., and Wilson,C. (eds) (2020) Beyond the Blockbusters: Themes and Trends in Contemporary Young Adult Fiction. Miss: University Press of Mississippi
Ramdarshan Bold, M. (2019) Inclusive Young Adult Fiction. Palgrave.
Ramdarshan Bold, M. (2021) ‘The Thirteen Percent Problem: Authors of Colour in the British Young Adult Market, 2017-2019 edition’. The International Journal of Young Adult Literature, 2(1), pp.1–35.
Saha, A. (2018) Race and the Cultural Industries. Polity.
Lauri Julkunen: Mitä poika lukee? Poikakirja ja neuvottelut poikalukijuudesta 1900-luvun alun Suomessa
Merivirta, Raita (2022), Pohjoinen rajaseutu suomalaisissa nuortenkirjoissa: kansallinen identiteetti, toiseus ja kolonialismi. Teoksessa Rinna Kullaa, Janne Lahti & Sami Lakomäki (toim.), Kolonialismi Suomen rajaseuduilla. Helsinki: Gaudeamus.
Julkunen, Lauri (2021), Kynällä ja Sanalla. Yrjö Karilas poikien kasvattajana 1910–1960-luvulla. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Kemppainen, Ilona, Salmi-Niklander, Kirsti & Tuomaala, Saara (toim.) (2011), Kirjoitettu nuoruus. Aikalaistulkintoja 1900-luvun alkupuolen nuoruudesta. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura.
Tepora, Tuomas (2007), Poikien sota. Toisen maailmansodan aikaiset poikien sotakirjat siirtymän kuvauksina. Historiallinen aikakauskirja 105 (3), 287–301.
Riukulehto, Sulevi, Halmesvirta, Anssi & Pöntinen, Kari (2001), Politiikkaa lastenkirjoissa. Tietolipas 178. Helsinki: SKS.
Lydia Wistisen: Too Much Feeling: Post-War YA and Changing Norms of Emotion and Adulthood
Wistisen, Lydia: ”Bara barnsligheter: Generationsuppror, motkultur och förändrade livslinjer i Göran Tunströms ungdomsskildring Maskrosbollen (1962)”, Saftrike slyngelalderskikkelser: Ungdom i nordisk skjønnlitteratur, Elin Stengrundet och Even Igland Diesen (red.), Oslo: Universitetsforlaget, 2023-0
Wistisen, Lydia: “Too Much Feeling: S. E. Hinton’s The Outsiders (1967), Conflicting Emotions, Identity, and Socialization”, Children’s Literature in Education, 2020:1.
Wistisen, Lydia ”Skit i traditionerna: Generationskonflikt, störda livslinjer och misslyckande i Leif Panduros Rend mig i traditionerne (1958)”, Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, 2020:1.
Wistisen, Lydia: ”’En dagsedel mitt i planeten på folkhemmet’: Lars Görlings 491 (1962) och den arga generationen”, Finsk tidskrift, 2019:3–4
Wistisen, Lydia: Gångtunneln: Urbana erfarenheter i svensk ungdomslitteratur 1890–2010 [diss.]. Lund: ellerströms, 2017.
Sonja Tiitola: Tilan merkitys nuorten spekulatiivisessa fiktiossa
Caracciolo, Marco: Embodiment and the Cosmic Perspective in Twentieth-Century Fiction. 1st edition. United Kingdom: Routledge, 2020.
Ryan, Marie-Laure: “Narrative Mapping as Cognitive Activity and as Active Participation in Storyworlds.” Frontiers of narrative studies 4, no. 2 (2018): 232–247.
Tally, Robert T.: Spatiality. London: Routledge, 2013.
Sakari Katajamäki: Sanoja säkeittäin: Runoudentutkijan tulokulmia 2000-luvun säeromaaniin
Benner, Julia 2023: Einführung. Dem kinder- und jugendliterarischen Versroman auf den Fersen. Diversität in Versen. Kinder- und jugendliterarische Versromane. Kinder-/Jugendliteratur und Medien in Forschung, Schule und Bibliothek 23.1, 4–9.
Cadden, Mike, The Verse Novel and the Question of Genre. The ALAN Review. Fall 2011, 21–27.
Simukka, Salla 2021: Raskaat aiheet, Ilmavat rivit. Parnasso 5/2021, 38–41.
Stahl, Henrieke 2021: The ‘Novel in Poems’ – An Emerging Genre. Contemporary Lyric Poetry in Transitions be-tween Genres and Media. Hg Ralph Müller & Henrieke Stahl. Internationale Zeitschrift für Kulturkomparatistik. Band 2.
Viheriälehto, Annu 2021: Perusproosaa lyhyempi muoto ei hämää nykynuoria – Lukuintoa säeromaaneista. Onnimanni 4/2021, 10–15.
Hanna Samola: Satuintertekstit nuortenkirjallisuudessa
Bacchilega, Cristina 2013: Fairy Tales Transformed? Twenty-First Century Adaptations & the Politics of Wonder. Detroit: Wayne State University Press.
Laakso, Maria; Toni Lahtinen, and Hanna Samola 2019: Young Saviors and Agents of Change. Power, Environment, and Girlhood in Contemporary Finnish Young Adult Dystopias. Utopian Studies. The Journal of the Society for Utopian Studies. Vol. 30, No. 2, 2019, 193–213.
Smith, Kevin Paul 2007: The Postmodern Fairytale. Folkloric Intertexts in Contemporary Fiction. Palgrave MacMillan.
Zipes, Jack 1994: Fairy Tale as Myth. Myth as Fairy Tale. Lexington, Kentucy: The University Press of Kentucky.
Toni Lahtinen: Ilmastonmuutos nuortenkirjallisuudessa
Goodbody, Axel & Johns-Putra, Adeline 2019 “Introduction”. Cli-fi. A Companion. Toim. Axel Goodbody & Adeline Johns-Putra. Bern: Peter Lang.
Lahtinen, Toni 2019 ”Vedenpaisumuksen pyyhkimät kartat. Ilmastonmuutos 2000-luvun alun suomalaisessa nuortenkirjallisuudessa”. Muistikirja ja matkalaukka. Muotoja ja merkityksiä 2000-luvun suomalaisessa romaanissa. Toim. Elina Arminen ja Markku Lehtimäki. Helsinki: SKS.
Moriarty, Sinéad 2021 ”Modeling Environmental Heroes in Literature for Children: Stories of Youth Climate Activist Greta Thunberg.” The Lion and the Unicorn 45(2).
Rikke Platz Cortsen: Comics as youth and young adult literature
Gwen Athene Tarbox: Children’s and Young Adult Comics
Thierry Groensteen: The System of Comics
Scott McCloud: Understanding Comics
Charles Hatfield: Alternative Comics: An Emerging Literature
Tim Smyth: Teaching with Comics and Graphic Novels