Sari Airola on palkittu kuvittaja ja kuvituksen opettaja, joka on toiminut pitkään myös kuvittajien järjestön johdossa. Hän on kiinnostunut erityisesti kuvakerronnasta ja kuvituksen mahdollisuuksista tekstien visualisoinnissa. Erilaiset kuvitustekniikat ovat olleet osa hänen ilmaisuaan ja opetustaan jo parikymmentä vuotta.

Elina Druker on kirjallisuustieteen professori Tukholman yliopistossa ja on erikoistunut lastenkirjallisuuteen ja on julkaissut tutkimuksia pohjoismaisesta lastenkirjallisuudesta, kuvitustaiteesta ja lastenkirjallisuuden modernismista.

Päivi Heikkilä-Halttunen (FT) on tutkija, kriitikko ja tietokirjailija. Hänen uusin tietokirjansa Lue lapselle kuvaa ja tarinaa. Kuvakirja lapsen ja aikuisen arjessa (Etana Editions) ilmestyi keväällä 2025.
Sarah Hoem Iversen (D.Phil, Oxon) is Associate Professor in English Language and Literature at Western Norway University of Applied Sciences in Bergen, Norway. Her research interests include children’s dictionaries and encylopaedias (both historical and current), nonfiction picturebooks, school textbooks, and issues related to childhood, gender, sexuality, and literary censorship. Relevant publications include the co-edited anthology Visual and verbal strategies in nonfiction picturebooks: theoretical and analytical approaches (2021).
Hanna Järvenpää (FM) viimeistelee nykykulttuurin tutkimuksen väitöskirjaa Jyväskylän yliopistossa. Järvenpään tutkimus keskittyy lasten- ja nuortenkirjallisuuden digitaalisiin muotoihin ja äänikirjoihin. Järvenpäätä kiinnostaa sekä lastenkirjallisuus että sen lukijat, ja hän yhdistää tutkimuksessaan kirjallisuusanalyyttistä otetta lukijoiden ja lukemisen prosessien tutkimukseen.
Mirja Nieminen (FM) tutkii väitöskirjassaan alle kouluikäisten lasten kuvakirjavastaanottoa Tampereen yliopistossa. Häntä kiinnostavat vastaanottotutkimuksen tarjoamat mahdollisuudet kuvakirjateorian kehittämisessä, kuvakirjan potentiaali kirjallisuuskasvatuksessa sekä lasten lukijuuden vahvistaminen. Lukupiiriohjaajana hänellä on kokemusta myös aikuislukijoiden vastaanotosta ja sitä tarkastelevien näkökulmien soveltamisesta käytäntöön.
Bettina Kümmerling-Meibauer is professor in the German Department at the University of Tübingen, Germany. She has published extensively on international children’s literature, picturebooks, children’s films, children’s literature and the Avant-garde, and canonization processes in children’s literature. She has written four monographs and (co)edited more than twenty volumes, among them: The Routledge Companion to Picturebooks (2018), Exploring Challenging Picturebooks in Education (with Ase Marie Ommundsen and Gunnar Haaland, Routledge, 2022), Photography in Children’s Literature (with Elina Druker, John Benjamins, 2023), and Marie Neurath and Isotype Picturebooks. Transforming Knowledge for Children (with Susanne Blumesberger and Jörg Meibauer, de Gruyter/Brill, 2025). She is the founder of the Picturebook Research Network (established in 2007, with biannual conferences in different European countries). Currently, she is working on a research monograph on the depiction of insects in children’s literature.
Meeri Pihlström (FM) on yleisen kirjallisuustieteen väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa. Hän tutkii väitöskirjassaan 1800–1900-lukujen eurooppalaisen lastenkirjallisuuden eläin- ja luontokuvauksien Disney-sovituksia. Pihlströmiä kiinnostaa lasten- ja nuortenkirjallisuuden suhde adaptaatioon sekä inhimillisen ja ei-inhimillisen suhteiden esittäminen kirjallisuudessa ja populaarikulttuurissa.
Katrina Åkerholm är doktorand i pedagogik vid Åbo Akademi. Hennes forskningsintressen rör barnlitteratur och litteraturdidaktik, och hennes avhandling fokuserar på bilderboken i litteraturundervisningen i årskurs 7-9 och gymnasiet. Katrina har också bakgrund som modersmålslärare.
Mia Österlund, FD och docent, är professor och ämnesansvarig i Litteraturvetenskap vid Åbo Akademi. Hon disputerade 2006 på avhandlingen Förklädda flickor och har intresserat sig för barnlitteraturforskning, genus- och queerstudier, flick- och fettforsking, ekokritik, kritikhistoria samt temporalitet. Österlund är forskningsledare för Den svenska barnlitteraturforskningen och -kritiken i Finland (2022– 2026, Svenska Litteratursällskapet i Finland), var forskningsledare för Konkurrerande tidsordningar: Krononormativitet i 2000-talets barn- och ungdomslitteratur och -kultur (2019–2023, Svenska Litteratursällskapet i Finland) och leder utvecklingen av litterärt skapande med tonvikt på barn- och ungdomslitteratur i BULS- Barn- och ungdomslitteratur & Litterärt skapande (2025-2028, Packaléns minnesfond). Hennes senaste böcker är antologierna Tidsligheter. Ekokritiska, barnlitterära och kulturteoretiska perspektiv på tid (2024, Svenska litteratursällskapets förlag) och Silence and Silencing in Children’s Literature (2021, Makadam förlag).