Materiaalipankin käyttövinkkejä

Materiaalipankkia voi hyödyntää opetuksessa monin tavoin opettajan resurssien ja käytössä olevan ajan mukaan. Tällä sivulla on muutamia vinkkejä mm. tehtäväkokonaisuuksien laatimiseen ja tehtävien sovittamiseen oman ryhmän tarpeisiin.

Kirjat käytössä

Opettaja hankkii käyttöönsä tehtävään liittyvän kirjan esimerkiksi yleisestä kirjastosta (huomioi saatavuus). Useissa tehtävissä on ohjeistettu tarkkaan kirjojen käsittely tehtävien yhteydessä, mutta osassa tehtäviä se on jätetty opettajan harkinnan varaan. Tässä muutamia ehdotuksia:

  • Opettaja lukee kirjan ääneen luokalle. Jos kirja on pitkä, lukemisen voi jaksottaa usean oppitunnin ajalle ja materiaalipankista voi etsiä soveltuvan tehtävän tehtäväksi kunkin lukuhetken päätteeksi.
  • Yhdestä kirjasta saattaa löytyä tehtäviä useaan ilmiöteemaan liittyen. Kokeile hakea tehtäviä kirjan nimellä.
  • Oppilaat lukevat kirjan itsenäisesti. Huomioi kirjan saatavuus alueesi kirjastoissa; jos kirjoja on tarpeeksi monta, muistathan varata ne hyvissä ajoin.
  • Oppilaat voivat lukea kirjan vuorotellen tai kirjasta voi kopioida jaksoja oppilaiden luettavaksi.
  • Saman tehtävän voi tehdä eri kirjoihin liittyen vaikkapa pienryhmissä. Osassa tehtäviä on ehdotettu vaihtoehtoisia kirjoja, ja vaihtoehtoisen kirjan voit keksiä myös itse. Tämäkin voi auttaa silloin, kun yhtä kirjaa ei löydy käyttöön tarpeeksi monta kappaletta.
  • Opettajan on hyvä tutustua kirjaan ennalta. Sen jälkeen on helpompi valita ryhmälleen sopivat kirjaan liittyvät tehtävät ja rakentaa omien tarpeiden mukainen kokonaisuus sen ympärille.

Tehtävät ja ilmiöt

Tehtävissä on määritelty tehtävälle soveltuva ikäluokka, siihen liittyvä ilmiö ja muut teemat.

  • Tehtävät saa ladattua ja tallennettua PDF-tiedostona kunkin tehtävän kuvauksen alta löytyvästä linkistä. Tehtävätiedostoa saa vapaasti tulostaa.
  • Onko koulussanne valittuna jokin muu ilmiö, kuin materiaalipankissa käsitelty? Kokeile hakea ilmiötäsi ja siihen liittyviä aiheita materiaalipankista sanahaulla, ja saatat löytää sovieltuvia tehtäviä.
  • Kokeile hakea myös oppiainenittain tai kehitettävän taidon mukaan, esimerkiksi ”musiikki” tai ”kommunikaatio”.
  • Muista hakujen välissä painaa ’Tyhjennä haku’.
  • Tehtävän voi tehdä koko luokan voimin, tai tehtävän/tehtäviä voi usein toteuttaa myös ryhmätöinä.
  • Tehtäviä voi vapaasti soveltaa ja muokata oman oppilasryhmän tarpeisiin.