Luetunymmärtämisestä kuvataiteen askarteluun

oktonautit

Kirja: Meomi, Michael C. Murphy, Tytti Träff, Vicki Wong: Oktonautit ja suuri aaveriutta. Vaukirja 2011. Kirjan tiivistelmä

Kolmen tunnin kokonaisuus ilmastonmuutoksen käsittelystä kuvakirjan avulla.

Hakusanoja: kuvakirja, eläytyminen, kierrätys, vesistöt, meri, askartelu, tehtäväkokonaisuus, ympäristöoppi, kuvataide, Tampereen yliopisto

Tehtävänanto: 

Tunti 1, 45 min. Harjoituksen avulla tutustutaan lukemiseen, kuvan tutkimiseen ja eläytymiseen. Ope lukee sadun luokalle ja näyttää samalla sivujen kuvat.

Lukemisen ohessa opettaja kysyy kysymyksiä kuvista: mitä värejä näkyy? Mikä tunnelma välittyy? Mitä hahmoja kuvissa näkyy? Millaisia ympäristöjä kuvataan? Mikä niissä on vialla kilpikonnan mielestä? Olisiko sinusta mukavaa asua tässä ympäristössä, missä vesi on sameaa? Minkälaisessa ympäristössä olisi hyvä asua?

Harjoitellaan myös luetun ymmärtämistä: Mitä tapahtuu? Mitä tapahtuu seuraavaksi? Miksi kilpikonna joutuu muuttamaan pois? Miksi kilpikonna ei halua asua Oktonauttien esittelemissä ympäristöissä? Mikä koti-riutalla oli vikana? Miten tilanne korjattiin? Tehtävän ohella voidaan myös harjoittaa tunnekasvatusta keskustelemalla eläinten tunteista ja tiettyjen kohtauksien tunnepuolista.

Tunnit 2 ja 3, 2 x 45 min. Ensimmäinen 45 minuuttia kuluu pitkälti luonnonmateriaalien etsimisessä koulun lähiympäristöstä. Samalla voidaan yhdistää tunti ympäristökasvatukseen. Valitaan kirjasta hahmo (esimerkiksi kotilo, kilpikonna, joku Oktonauteista, laiskiainen, krokotiili), jolle tehdään pareittain kierrätysmateriaalista/ylijäämämateriaalista/kaikesta mitä löytyy kotiympäristö esim. kenkälaatikkoon. Voidaan joko käyttää mielikuvitusta ja tehdä ”epätodellinen” ympäristö, tai tutkia tietokirjasta tai netistä oikea ympäristö, jos valittu eläin on todellinen.

Tehtävä PDF

Laatija: Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunta, äidinkieli ja kirjallisuus 2016

Ikäryhmät:
Asiasanat: