Ilmiöoppiminen ja lastenkirjat

Lastenkirjainstituutti on tuottanut Materiaalipankin, joka tarjoaa tehtäviä ilmiölähtöisen opettamisen tueksi. 

 

Kuva: Saija Kalliojärvi

Ilmiölähtöisessä oppimisessa tutkitaan ilmiöitä kontekstissaan yli oppiainerajojen. Prosessin alussa tutustutaan ilmiöön monipuolisesti eri näkökulmista ja eri keinoin, tehden tutuksi useita tapoja oppia. Tässä kohtaa voidaan hyödyntää ajankohtaisiin ilmiöihin tarttunutta kirjallisuutta. Kouluilla on vaihtelevat mahdollisuudet toteuttaa ilmiölähtöisyyttä. Siksi ilmiötehtäviä on materiaalipankissamme eri laajuisina. Linkkejä ja lisätietoa -sivulta löytyy tietoa ilmiöoppimisesta ja kirjallisuudesta opetuskäytössä.

 

Kuva: Saija Kalliojärvi

Materiaalipankkia voi hyödyntää opetuksessa monin tavoin opettajan resurssien ja käytössä olevan ajan mukaan. Käyttövinkkejä -sivulla on käytännön ohjeita sekä vinkkejä mm. tehtäväkokonaisuuksien laatimiseen ja tehtävien sovittamiseen oman ryhmän tarpeisiin.

Materiaalipankin tehtävien suunnittelun voi ottaa myös osaksi kurssia opettajaopiskelijoille. Lisää tietoa siitä on Ilmiölähtöisyys ja kirjallisuus opettajaopinnoissa -sivulla.

 

Kuva: Saija KalliojärviKirjat, jota tehtävissä on käytetty, on koottu kirjalistaksi. Ajankohtaista listaa päivitetään sopivilla uutuuksilla. Tällä hetkellä Materiaalipankissa on tehtäviä aiheista monikulttuurisuus, ilmastonmuutos ja muuttuva perhe. Tehtävissä on hyödynnetty lasten- ja nuortenkirjallisuutta, joka käsittelee kyseisiä ilmiöitä. Kirjat on jaoteltu ilmiöittäin alakoulun kirjalistaan ja yläkoulun kirjalistaan.

Kirjalistaa voi hyödyntää tehtävien suunnittelussa, apuna materiaalien valinnoissa ja monissa muissa tarkoituksissa.

 

tah_logo

Yhteistyökumppaneina tehtävien suunnittelussa ovat pääasiallisesti yliopistot ja opettajankoulutus. Voit katsoa seuraavasta tiedostosta kaikki tehtävien sunnittelijat.

Hankkeen on rahoittanut Tiina ja Antti Herlinin säätiö.

 

Tiedote 24.5.2017  Tiedote 4.1. 2017